Overeenkomst over schapenwei Dijkje

RIDDERKERK - De eigenaar van een schapenwei aan het Dijkje in de wijk Bolnes, enkele omwonenden en de gemeente Ridderkerk hebben afspraken gemaakt over het onderhoud van het terrein en de opslag van spullen. Daarmee komt een einde aan een langdurig geschil over de situatie op het stukje grond.

De overeenkomst waarin de afspraken zijn vastgelegd, werd vorige week donderdagavond in het gemeentehuis getekend. "Wij staan achter het bestaan van de schapenwei, maar de rommel op het terrein was ons een doorn in het oog" zeggen de bewoners. Nadat twee mediationtrajecten niets hadden opgeleverd, vroegen de bewoners aan de gemeente in 2015 om handhavend op te treden tegen de opslag van losse materialen, de aanwezige zeecontainer, allerlei bouwsels en de hooibaal. De gemeente wees de handhavingsverzoeken gedeeltelijk toe, maar ging tegelijkertijd ook het gesprek aan met alle betrokkenen, met het doel er op een minnelijke manier uit te komen.

Dat is gelukt, want de gesprekken hebben geleid tot de nu gesloten overeenkomst. Daarmee is een langdurige juridische strijd voorkomen. De gemeente bedankt de eigenaar van de schapenwei en de omwonenden voor de positieve instelling en creativiteit die hebben geleid tot de oplossing.

Afgesproken is dat met name allerlei losse materialen worden verwijderd en de zeecontainer verdwijnt. Het kippen- en schapenhok wordt vervangen door 'nieuwbouw' in een duurzame uitvoering. Voor de hooibalen, die tot nu toe onder afdekzeil werden opgeslagen, wordt een hooimijt gebouwd. ''We zijn blij dat we goede afspraken hebben kunnen maken en gaan snel aan de slag om de schapenwei nog mooier te maken" aldus de eigenaar van de schapenwei.