Crezéepolder: honden aan de lijn!

In het nieuwe natuurgebied de Crezéepolder tussen Ridderkerk en Hendrik-Ido-Ambacht moeten honden aan de lijn. Dat is geen vrijblijvende mededeling en heeft ook een goede reden. De natuur in deze polder is uniek en erg kwetsbaar. Wie de hond dus niet aanlijnt, riskeert straks een boete.

"Te vaak krijgen we meldingen over loslopende honden" vertelt de coördinator van de Bijzonder Opsporingsambtenaren (BOA's) van de gemeente Ridderkerk. "Sinds wij vanaf februari onze ronde lopen, spreken wij in de polder deze hondenbezitters aan."

Gemiddeld lopen BOA's twee keer per week door het gebied. "Veel van de aangesproken hondenbezitters geven aan niet te weten dat de hond moet worden aangelijnd. De bordjes op alle toegangspaden zijn blijkbaar niet voldoende. Vandaar dat we nu de publiciteit zoeken om ook zo te waarschuwen. We willen op een positieve manier uitleggen waarom het zo belangrijk is om honden aan de lijn te doen."

Kwetsbare natuur
De gemeente Ridderkerk krijgt bijval van ecoloog, vogelaar en vertegenwoordiger van Natuurvereniging IJsselmonde Sander Elzerman. "Als Ridderkerker en natuurliefhebber is het mij een doorn in het oog dat honden soms dwars door het gebied lopen. Niet dat ik het de honden niet gun om lekker vrij rond te rennen, maar dat het gebeurt in een gebied waar dat niet mag en tot veel verstoring leidt."

De natuur in de zojuist opgeleverde Crezéepolder is uniek en erg kwetsbaar. Water vanuit de Noord stroomt in en uit over het voormalige akkerland dat nu is aangesloten op getijdenrivier. De geulen, slikken en droogvallende platen zijn een magneet voor watervogels die er met tientallen en soms honderden tegelijk neerstrijken. Ook na het broedseizoen. In juli, augustus en september verliezen eenden en ganzen hun veren. Ze kunnen nauwelijks vliegen en vertoeven in zo'n periode in het beschutte riet van gebieden als de Crezéepolder. "Als daar een hond doorheen raast, verstoort dat enorm. Eenden en vogels gebruiken deze gebieden om aan te sterken, te ruien of te broeden. Zeker omdat er soms zeldzame en bedreigde soorten tussen zitten, moet je geen loslopende honden in dit gebied willen."

Goed alternatief
Er is overigens een prima alternatief voor hondenbezitters, vertelt de coördinator van de BOA's van de gemeente Ridderkerk. "Honden mogen het hele jaar loslopen in het noordwestelijke deel van het Gorzenpark, zeg maar tussen de Rotterdamseweg en de Gorzenweg."
Parkeren kan gratis op de parkeerplaats aan het einde van de Gorzenweg. "Het losloopgebied ligt een stukje terug langs de weg waar je over bent gekomen en dan aan de linkerkant. De Gorzen heeft prima waterpartijen waar je hond heerlijk kan zwemmen."