Nel de Groot (69)

Waar kennen we jou van?

Ik heb, tot vijf jaar terug, vijftien jaar zwemles gegeven bij Poseidon. Ik zit in het Wijkoverleg van West. Samen met mijn man Bob bezoeken we vijf keer per week bewoners van Reyerheem. We schenken koffie en maken praatjes. Ook werk ik twee dagen in de week bij Firma Margraf. Ik verpak bloemen en planten. Twee keer per week breng ik bloemen bij Reyerheem. Ik woon 41 jaar in Ridderkerk.

Waarom ben je gestopt met zwemles geven?

Ik kreeg het steeds benauwder van de chloorlucht in het zwembad. Later bleek dat ik COPD heb en dat ik beter kon stoppen met zwemles geven. Er is goed met COPD te leven, maar ik heb wel extra zuurstof in huis, wat ik wisselend nodig heb.

Koffie schenken in Reyerheem. Hoe kom je daar terecht?

Mijn vader woonde in Ede en we hebben hem gelukkig over kunnen plaatsen naar Reyerheem. Daardoor kwamen we er dagelijks. De koffie is in principe bijzaak. Het gaat om de praatjes met de bewoners.

Je hebt een spalk om je hand. Waarom?

Heel lang geleden kreeg ik een whiplash. Later is daardoor een deel van mijn hand, onderarm en twee vingers verlamd geraakt. Ik loop al dertig jaar met deze spalk.

Kom je vaak mensen tegen die jou 'ergens' van kennen?
Iedereen zegt gedag.

Hoe is jouw gezinssituatie?

Ik ben 41 jaar getrouwd met Bob. We hebben twee kinderen geadopteerd. Onze zoon is nu 37 jaar en komt uit Indonesië. We kregen hem toen hij zeven weken was. Onze dochter is 35 jaar en komt uit Sri Lanka. Zij was vijf weken toen ze bij ons kwam wonen. We hebben drie kleinkinderen.

Je bent de spil van de buurt toch?

Ik heb me hard gemaakt voor een vernieuwde speeltuin. Ik houd het veldje voor ons huis in de gaten en als er iets kapot is, wordt dat vaak bij mij gemeld. Ik neem dan contact op met de gemeente. Ook als er iets georganiseerd moet worden, doe ik daar aan mee. In september hebben we het Wijk West Feest. Wij hebben een sleutel van basisschool De Klimop. Als ze daar iets vergeten zijn, kunnen ze bij ons terecht. Ook checken we bijvoorbeeld of alle lichten wel uit zijn en we laten mensen binnen die de sleutel vergeten zijn.

Wat is je mooiste jeugdherinnering?

Het kwam vroeger zelden voor dat we met z'n vieren op vakantie gingen, want mijn moeder was veel ziek. De keren dat we wel gingen, zijn een bijzondere herinnering.

Waar heb je voor het laatst heel hard om gelachen?

Om de kleinkinderen.

Waar word je gelukkig van?

Als alles goed gaat met de kinderen en kleinkinderen.

Waar ben je verdrietig om geweest?

Het overlijden van mijn ouders.

Welke toekomstdromen heb je nog?

Ik zou nog weleens naar Sri Lanka willen.

Waar word je verlegen van?

Van in de belangstelling staan. Ik hoef dat niet zo nodig.

Welk talent zou je willen hebben?

Ik ben heel tevreden met wie ik nu ben.

Waar ben je trots op?

Op ons gezin.

Hoe sta je 's morgens op?

Om zeven uur. We drinken koffie, luisteren naar het nieuws en regelmatig passen we op ons kleinkind. Om 9 uur zijn we dan in Reyerheem.

Wat zijn je hobby's?

Puzzelen, lezen en televisie kijken.

Wat vind je stom?

Hondenpoep op de stoep. Vakanties die drie keer zo duur zijn in de schoolvakanties. Afval op straat.

Waar kijk je naar op televisie?

'Utopia' en 'Love is in the air.' Films kijk ik niet, dat duurt vaak te lang.

Wat staat er in het laatste WhatsAppje dat je kreeg?

Ik kreeg het geboortekaartje van mijn collega toegestuurd. Ze heeft net een zoontje gekregen. Ik heb haar natuurlijk hartelijk gefeliciteerd.

Wat is je favoriete quote?

Niet zeiken, gewoon doorgaan.

Ook iemand opgeven? Mail naar astrid@baruitgeverij.nl