Erna Wouters (58)

Waar kennen we jou van?

Ik ben achttien jaar hoedenmaakster. Ik geef workshops, doe mee aan Kunstroute Ridderkerk en ik ben van plan om weer les te gaan geven. Daarnaast werk ik sinds acht jaar voor Bredeschool Ridderkerk als stedelijk coördinator. Alle basisscholen in Ridderkerk doen mee, dus er zijn heel veel kinderen die mij daarvan kennen. Ik woon dertig jaar in Ridderkerk.

Kom je vaak mensen tegen die jou 'ergens' van kennen?

Als ik een hoed draag, word ik sowieso veel herkend, maar zonder hoed ook. Ik ken zoveel mensen van school. We werken met zeventig partners samen.

Draag je altijd een hoed?

Nee, niet altijd. Wel vaak. Bij alle openingen en presentaties bijvoorbeeld. In de winter ook meer dan in de zomer.

Hoe is jouw gezinssituatie?

Ik ben getrouwd met Arjen en we hebben drie dochters. De laatste twee zijn net uit huis. Ze zijn 26, 24 en 23 jaar. Ook hebben we hond Floor. De meiden komen nog vaak thuis, dus last van het lege-nest-syndroom heb ik niet.

Wat is je mooiste jeugdherinnering?

Logeren bij opa en oma in Almelo. Ik woonde zelf in Rotterdam-Zuid en bij opa en oma was een bos.

Waar heb je voor het laatst heel hard om gelachen?

Dat zal waarschijnlijks om de meiden zijn geweest. Ik heb droge humor.

Waar word je gelukkig van?

Als ik mensen blij kan maken. Ik heb bijvoorbeeld klanten die kanker hebben en een hoed bij me bestellen in plaats van dat ze voor een pruik gaan. Ik vind het fijn dat ik dan wat positiefs voor hen kan doen. Er zijn zoveel mensen die geen glamour in hun leven hebben. Ook bijvoorbeeld kinderen van wie de ouders weinig geld hebben en dat deze kinderen dan toch mee kunnen doen met activiteiten op de Bredeschool.

Waar ben je verdrietig om geweest?

Ik word verdrietig van ernstig zieke mensen om mij heen.

Van wie krijg je inspiratie?

Voor mijn hoeden veel op straat en van kunstenaars. Ik zie bijvoorbeeld lijnen in gebouwen en borduur daarop voort. Zo gingen we naar Barcelona. Ik fotografeerde de gebouwen van Gandhi. Thuis hing ik de foto's op en langzaam ontstaan er dan ideeën. Ik krijg ook inspiratie van het materiaal waarmee ik de hoeden maak. Ik maak bijvoorbeeld de plooien op de plek waar ze er op een natuurlijk manier invallen en daarvandaan bouw ik de hoed verder op.

Welk talent zou je willen hebben?

Een talenknobbel. Als ik hoor hoe makkelijk Arjen zijn talen spreekt. Ik kom er ook wel hoor, met handen en voeten. Maar het zou niet verkeerd zijn als ik het ook zo zou kunnen.

Hoe sta je 's morgens op?

In het zomerseizoen neem ik om half acht als eerste een duik in De Waal. Onze tuin grenst hieraan. Meestal samen met Arjen, soms alleen. Dan zwemmen we naar de overkant en weer terug en springen daarna onder de douche. We eten iedere morgen versgebakken brood. In het weekend ontbijten we luxer, met jus d'orange en een eitje erbij.

Wat zijn je hobby's?

Ik maak kleding en sieraden. Ik lees en sport veel. Tuinieren, fietsen, weekendjes weg. Eigenlijk zit ik nooit stil. Voor mij is achter de naaimachine zitten echt relaxen.

Wat zijn je angsten?

Dat er iets met mijn handen of ogen gebeurt. Ik moet er niet aan denken dat ik me niet meer bezig kan houden met al mijn hobby's en met mijn hoeden. En ook heb ik angst dat er wat met mijn gezinsleden gebeurt.

Wat vind je stom?

Mensen die achter je rug om slecht over je praten. En ook mensen die oordelen over uiterlijk of situaties zonder dat ze verder ook maar iets weten. De maatschappij verhard en dat vind ik moeilijk om te zien.

Waar kijk je naar op televisie?

Ik kijk nooit televisie. Een film kijk ik alleen uit in de bioscoop. Thuis heb ik daar de rust niet voor.

Wat staat er in het laatste WhatsAppje dat je kreeg?

Ik zou op kraamvisite gaan en ze liet mij weten dat het goed was als ik iets te laat zou zijn. Ik kom namelijk altijd net iets laat. Het lukt me niet om dat te veranderen. Zelfs vroeger opstaan werkt niet, want dan heb ik extra tijd om nog wat klusjes te doen, waardoor ik toch weer moet rennen.

Wat is je favoriete quote?

Logica brengt je van A naar B, verbeelding overal. Einstein.