De nu leegstaande vloer van de Spar wordt een Boon's Markt

Ridderkerk-Oost krijgt weer supermarkt

RIDDERKERK - Er komt weer een supermarkt in Ridderkerk-Oost. Boon Sliedrecht hoopt nog dit najaar de opening te vieren van een nieuwe vestiging van Boon's Markt op Plein Oost. De voormalige vestiging van de Spar zal hiervoor worden verbouwd.
"Zodra we de vergunning hebben gaan we beginnen" zegt commercieel directeur Willem Boon. Het plan is om ook de twee leegstaande winkelpanden naast de vroegere supermarkt aan de winkelvloer toe te voegen. "Zo kunnen we er een volwaardige supermarkt van maken. Wij denken dat er in deze buurt met relatief veel ouderen behoefte aan is. Het zal ook het plein in z'n geheel goed doen. Het staat er nu niet florissant bij" aldus Boon.
Onder het motto "Het kan wel!" zijn er sinds 2013 zes vestigingen van Boon's Markt gerealiseerd. De formule met relatief kleine supermarkten (minder dan duizend vierkante meter) heeft al z'n intrede gedaan in Ammerzoden, Kerkdriel, Linschoten, Utrecht, Vlaardingen en Woudrichem. Ook in Nieuwegein komt binnenkort een Boon's Markt, waarvoor een voormalige Jumbo wordt omgebouwd.

MCD
Er zullen er de komende jaren meer volgen, want alle MCD-supermarkten zullen stapsgewijs worden omgebouwd tot een Boon's. De MCD-formule is al zo'n veertig jaar een winkeltroef van de groothandel in levensmiddelen. Boon wist deze discountsupers om te bouwen naar supermarkten met een beter aanbod voor met name de versartikelen. Er zijn nu 32 MCD-vestigingen. De helft van deze supermarkten wordt door zelfstandige ondernemers gerund. Het andere deel worden als filialen van Boon aangestuurd. Ook de formule Boerenschuur is van Boon Beheer.
Boon is al vertrouwd met Ridderkerk. Naast het distributiecentrum bij het hoofdkantoor in Sliedrecht heeft het bedrijf een tweede distributiecentrum bij de Ridderhaven.Het beleveren van de supermarkten wordt dagelijks met eigen vrachtwagens verzorgd.
Willem Boon hoopt dat dit ook snel voor Ridderkerk-Oost het geval zal zijn. De vergunningaanvraag loopt al een tijdje. In weerwil op het beleid om weer invulling te geven aan leegstaande winkelpanden is het de gemeente niet gelukt om de procedure binnen de gestelde termijn af te ronden. De behandeling is daarom met zes weken verlengd. Bij Boon maakt men zich geen zorgen. "We maken ook in andere plaatsen mee dat het soms wat stroperig verloopt. We hebben een goed plan en het is even wachten op het groene licht."