Guus Bok zong het lied voor het eerst in de Ridderkerk Show
Guus Bok zong het lied voor het eerst in de Ridderkerk Show Foto: Johan Kruithof

Nieuw leven voor Ridderkerklied

Op 31 maart van dit jaar werd "De Grote Ridderkerk Show" in theater Het Plein geopend met een Ridderkerklied, dat speciaal voor deze avond werd geschreven door Martijn Gorter en Guus Bok. Na deze avond werd van verschillende kanten gereageerd dat dit niet bij een eenmalige uitvoering zou moeten blijven.
De afgelopen maanden is hier serieus over nagedacht en werk van gemaakt. In september verschijnt een nieuwe versie van het lied op cd. De eerste publieke uitvoering is op zaterdag 2 september tijdens de Uitmarkt op het Koningsplein.
Het Ridderkerklied kan worden uitgebracht dankzij de steun van tien bedrijven en de gemeente Ridderkerk. Om ook de gemeente achter het lied te krijgen moesten wel wat tekstuele aanpassingen worden gedaan. "Maar dat hebben we niet ervaren als censuur. We wilden zelf ook al het cabareteske eruit halen om het echt een mooie ode op Ridderkerk te laten zijn" vertelt Guus Bok. Geschrapt werd onder meer een grap over de tram en het woordje hel dat zo mooi rijmde op de schooltijd bij Gemini of Farel. "Het is nu een mooi lied waar iedere Ridderkerker achter kan staan" vinden de makers.
Veel Ridderkerkers doen ook mee aan het opnemen van de nieuwe versie op 24 en 26 augustus. Na de eerste uitvoering door Guus en zijn band in Het Plein wordt het Ridderkerklied nu ook vocaal gedragen door 'Something Else', het popkoor van muziekvereniging Harmonie Slikkerveer. Ook gaat men de studio in met een groot orkest, gevormd door de Harmonie met daarbij ook leden van de Rijsoordse muziekvereniging Sursum Corda en Harpe Davids Ridderkerk. "Supervet dat er zoveel Ridderkerkers op meedoen" vindt Guus Bok. Veel partijen zijn samengebracht door mede-projectleider Nikki van der Linden, die ook de grote motor was achter de geslaagde Ridderkerkshow.

Crowdfunding
De voorbereidingen waren al ver gevorderd toen bleek dat er zo'n groot eigen orkest mogelijk bleek. Het betekende wel een extra opnamedag in de studio, waar van de kosten niet in de begroting voor het uitbrengen van het Ridderkerklied waren opgenomen. Bovendien wil men het nummer nog voorzien van een fraaie clip, die ook niet voor niks gedraaid kan worden.
Om ook dit te kunnen financieren wordt deze week gestart met crowdfunding. Wie het Ridderkerklied met € 10,-- steunt, krijgt de cd en zijn/haar naam (indien gewenst) op de aftiteling van de clip. Voor € 50,-- kan men tien exemplaren van de cd voorbestellen en komt de naam groter in de aftiteling. Met gevers van € 250,-- gaat men om tafel voor een rolletje in de clip: "We proberen de ideeën die men heeft dan waar te maken. Je kan bijvoorbeeld met je vrienden in de Noord willen springen of iets doen op een andere herkenbare plek van Ridderkerk."
Alles over deze crowdfunding is te vinden op: www.voordekunst.nl/projecten. Een leuke wervingsvideo moet de twijfelaars over de streep trekken.