Zuid-Hollands Landschap ziet de Crezéepolder als een belangrijke schakel voor natuurontwikkeling

Zuid-Hollands Landschap aast op Crezéepolder

Zuid-Hollands Landschap hoopt de Crezéepolder te kunnen verwerven. De organisatie is een campagne gestart om hiervoor de financiële middelen te verkrijgen. De polder tussen Ridderkerk en Hendrik-Ido-Ambacht is nu nog eigendom van de provincie. Die heeft het natuurgebied "in de aanbieding" gedaan om ook het beheer te kunnen overdragen.

Zuid-Hollands Landschap ziet het als een unieke kans om dit stuk deltanatuur te bemachtigen. "Het is een zoetwatertijdengebied. We hebben in Nederland niet veel van die gebieden met de invloed van eb en vloed" zegt David Sisson, fondsenwerver van Zuid-Hollands Landschap. De stichting heeft middelen voor de aankoop gereserveerd, maar rekent ook op steun van haar donateurs en bewoners rond het gebied. Berekend is dat er 150.000 euro nodig is om een serieus bod te kunnen doen. De inschrijving van gegadigden voor de Crezéepolder eindigt op 22 september. In oktober zal bekend worden aan wie de provincie de grond zal verkopen.

Beheerplan
"Niet alleen de prijs is bepalend. Belangrijk is dat de bieder ook komt met een goed beheerplan" vertelt boswachter Richard Hagendoorn. Hij denkt dat Zuid-Hollands Landschap hiervoor een heel goed plan kan neerleggen: "We hebben ervaring met getijdengebied. We doen nu al het beheer van de Ridderkerkse grienden en de Sophiapolder. Met de Crezéepolder krijgen we daar een prachtige schakel tussen. Het maakt het ook mogelijk om het beheer van die gebieden op elkaar af te stemmen. Dat zal de natuur in deze regio ten goede komen."

Tien procent
Het aankopen van de Crezéepolder past ook in het streven van Zuid-Hollands Landschap om 10% beschermde natuur in Zuid-Holland te krijgen. Met de 75 ha van deze polder komt men aardig in die richting. Iedereen die wil bijdragen aan de plannen van Zuid-Hollands Landschap kan doneren via: www.zhl.nl/crezeepolder.