Wethouder Japenga bracht met Rijsoord-voorzitter Ramon de Borst de Softs aan het draaien Foto: Johan Kruithof

Duurzaamheid langs de lijn

De gemeente Ridderkerk en het Sliedrechtse bedrijf Softs gaan lokale sportverenigingen helpen energie te besparen en te verduurzamen. Het officiële startsein hiervoor werd afgelopen zaterdag gegeven op het sportpark van v.v. Rijsoord.

Wethouder Marten Japenga (Duurzaamheid) stelde samen met bestuursleden en vrijwilligers van de voetbalvereniging Rijsoord het systeem van draaibare, driehoekige panelen in gebruik bij het hoofdveld. De over de hele breedte van een kant van het veld geplaatste Soft Points kunnen tijdens wedstrijden fungeren als gewoon reclamebord. Op andere momenten kan er energie mee worden opgewekt of de lucht gezuiverd. Als de zon schijnt , wordt met de zonnepanelen energie gewonnen. Is het bewolkt, dan draait het systeem nog een slag en absorbeert het bijvoorbeeld vervuilde lucht. Enkele Softs Point zijn ook geschikt gemaakt voor techniek- en speltraining voor de jeugdspelers van Rijsoord. Er kan met de bal op de gaten gemikt worden.

Het is de bedoeling dat er bij meerdere lokale clubs zulke systemen komen om de CO2-uitstoot in de gemeente te reduceren. Ridderkerk is met dit project een van de koplopers op dit gebied.
De driehoekige panelen zijn ook te gebruiken om bijvoorbeeld energie in op te slaan, energie te tanken of regenwater op te vangen. Bovendien is het te gebruiken voor bijvoorbeeld het sproeien van de velden. De slimme combinaties van functies leveren geld op. Met de winst kunnen meer zonnepanelen aangeschaft worden en beschikbaar gesteld worden aan de sportclubs. In Rijsoord is het idee dat er straks ook zonnepanelen komen op het dak van de kantine, zodat de club haar energierekening kan verlagen en op die manier duurzamer wordt.

Om dit te bereiken moeten zogenoemde EnergieSponsors gevonden worden. Dat kan tweeledig. Bedrijven die nu een gewoon reclamebord langs de lijn hebben kunnen de club steunen door een of meerdere Softs te financieren. De ontwikkelaars verwachten daarnaast dat er ook bedrijven van buiten de sport in zullen stappen. Bedrijven die veel CO2-uitstoot hebben kunnen door te investeren in Softs CO2-certificaten krijgen die als compensatie gelden. Voor minder vervuilende bedrijven zijn certificaten als maatschappelijk verantwoordelijk ondernemer mogelijk. Belangrijk is ook, dat de systemen worden gemaakt door bedrijven uit Ridderkerk. Deze bedrijven betrekken werkzoekenden die worden opgeleid worden om te participeren in de energie- en klimaattransitie.
De innovatieve Softs Points sluiten naadloos aan bij de duurzaamheidsambities van het Ridderkerkse college. Wethouder Japenga is daarom enthousiast over deze kans voor duurzamere sportparken,