Dick Marrée (77)

Waar kennen we jou van?

Ik heb sinds 1980 een winkel met spijkerbroeken, Dick's mode, in Ridderkerk. Eerst in het centrum en tegenwoordig aan het Vlietplein. Eigenlijk is Yvonne nu de eigenaar van deze winkel. Zij werkt al bij mij sinds haar veertiende jaar. Vanaf mijn negentiende was ik profvoetballer bij Feyenoord. Daarna ben ik spijkerbroeken op de markt gaan verkopen. De spijkerbroek was toen nog in opkomst. Dat deed ik elf jaar voordat ik de winkel opende. Inmiddels heb ik veel verschillende winkels in de regio gehad en ook andere bedrijven. Nu heb ik nog twee bedrijven.

Ben je zelf nog vaak in de winkel te vinden?

Ja, ik kom hier nog bijna iedere dag even langs.

Kom je vaak mensen tegen die jou 'ergens' van kennen?

Ik woon zelf in Alblasserdam, maar hier zeg ik wel tussen de twintig en dertig keer gedag als ik over het Vlietplein loop.

Hoe is jouw gezinssituatie?

Ik ben 55 jaar getrouwd met Marthie. We hebben drie zonen en negen kleinkinderen. Twee kleinkinderen hebben van jongs af aan bij ons gewoond. Nu woont alleen onze kleinzoon nog bij ons.

Wat is je mooiste jeugdherinnering?

Ik ben opgegroeid in de Maashaven buurt in Rotterdam tussen de hardwerkende arbeiders. We wisten wat armoede was. We hadden nog geen dubbeltje te besteden. Als ik na een avond hard werken met bijvoorbeeld marktkramen opruimen een kwartje had verdiend, spaarde ik dat. Ik verzette me ertegen om het zomaar uit te geven aan een zak patat.

Op mijn achttiende werd ik gevraagd voor Feyenoord. Dat is een mooie herinnering.

Waar heb je voor het laatst heel hard om gelachen?

Ik heb lol met iedereen.

Als iemand
tegen mij zegt: 'Dat lukt je nooit', wordt het een uitdaging

Waar word je gelukkig van?

Van aardige mensen en van mijn kinderen en kleinkinderen.

Waar ben je verdrietig om geweest?

Mijn jongste zoon werd neergestoken in Turkije. Hij heeft een maand in het ziekenhuis gevochten voor zijn leven.

Van wie krijg je inspiratie?
Als iemand tegen mij zegt: 'Dat lukt je nooit', wordt het een uitdaging en ga ik er juist voor. Dat is voor mij inspiratie.

Welke toekomstdromen heb je nog?

Ik heb alles wat mijn hartje begeerd.

Waar word je verlegen van?

Ik ben nooit verlegen. Ik praat tegen iedereen, zelfs tegen een lantaarnpaal.

Welk talent zou je willen hebben?

Ik had wel een instrument willen bespelen. Ik heb het weleens geprobeerd met een gitaar en een mondharmonica. Maar het lukte niet. Van mijn gezang wordt ook niemand blij.

Waar ben je trots op?

Dat ik als jongen van de Maashaven toch iets heb bereikt.

Hoe sta je 's morgens op?

Meestal rond half zeven. Ik slaap altijd slecht. (Lachend) Ik ben voortdurend aan het rekenen of aan het bedenken wie ik zal bellen voor mijn nieuwe handel.

Wat zijn je hobby's?
Ik sport drie keer per week in de sportschool. Ik doe krachttraining en cardio. Mijn conditie is 25 procent beter dan die van mijn leeftijdsgenoten. Dat is mooi toch?

Wat zijn je angsten?

Ik heb geen angsten. Daar heb ik geen tijd voor.

Wat vind je stom?

Mensen die bluffen. Zeggen dat ze veel verkocht hebben terwijl dat niet zo is. Ook mensen die willen weten wat ik verdien.

Waar kijk je naar op televisie?

Sport en politieseries. Achtervolgingen vind ik leuk.

Wat staat er in het laatste WhatsAppje dat je kreeg?

Ik gebruik WhatsApp nauwelijks. Bel me gewoon als je wat wilt vertellen of vragen.

Wat is je favoriete quote?

Ik wil zolang mogelijk gezond blijven leven.

Ook iemand opgeven voor deze rubriek? Mail naar
astrid@baruitgeverij.nl