Robert Jan en Anke Lips presenteren zich in Ridderkerk als
Robert Jan en Anke Lips presenteren zich in Ridderkerk als "De Wijngenoten" Foto: Johan Kruithof

"Wijngenoten" met eigen import

RIDDERKERK - Voor de liefhebbers van wijn is er een nieuw adres in Ridderkerk. Op 7 december jl. openden Robert Jan en Anke Lips "De Wijngenoten" aan de Geerlaan.
Het Barendrechtse paar brengt met deze wijnspeciaalzaak wijnen en dranken van kleinere producenten binnen bereik. "Kleine wijnboeren die bij lange na niet de aantallen kunnen produceren die de supermarkten en groothandels vragen" vertelt Robert Jan over deze eigen import: "Sommige van die wijnmakers ken ik al meer dan twintig jaar en er zitten uitstekende wijnen bij." Lips, al dertig jaar in deze branche werkzaam, deed in binnen- en buitenland de wijninkoop voor restaurants en stond zelf 17 jaar in een wijnwinkel. "Een keer voor mezelf beginnen was altijd al mijn streven. Toen ik hier deze vrije winkelruimte van voorheen Krul zag was ik direct verkocht" aldus de in Ridderkerk geboren en opgegroeide wijnkenner. Hij koos bij de selectie voor zijn assortiment ook voor biologische producten: "Daar doe ik graag aan mee, maar het is hier geen reformwinkel. Voor mij is vooral de smaak van wijnen bepalend."
Naast gediplomeerd vinoloog is Lips ook liquorist. Hij heeft als slijter een volledige vergunning en wil zich ook met zijn sterke dranken onderscheiden. "Ook weer bij voorkeur met de kleinere merken" zegt hij over zijn gedistilleerd. Voorbeelden hiervan zijn onder meer zelden geziene Japanse whisky, jenever van Zuidam en bijzondere calvados.
"De Wijngenoten" aan de Geerlaan 7 is geopend op dinsdag t/m zaterdag van 9.30 tot 17.30 uur en heeft op vrijdag koopavond tot 20.30 uur. In december is de winkel ook op de maandagen geopend.