Eddy van Donselaar (70)

Waar kennen we jou van?

Tot twee jaar terug ben ik eigenaar geweest van Van Donselaar Makelaardij. Daarnaast had ik een bouwkundig adviesbureau. Tegenwoordig doe ik vooral vrijwilligerswerk. Ik ben al jaren verbonden aan De Levensbron met verschillende taken. Momenteel help ik mee om het Christmasevent, dat op 15 december plaatsvindt, te organiseren. We doen dit voor het tweede jaar met tien kerken in Ridderkerk. Ook zit ik in een werkgroep om huizen te ontruimen van overleden mensen. Dat is mooi om te doen. En ik ben een van de bouwkundige inspecteurs van de molens van Kinderdijk.

Hoe was het in de makelaardij?

Ik vond het een mooi beroep. Ik begon in 1981. Een vrij slechte tijd voor de woningmarkt, maar dat maakte het juist een uitdaging. Ik vond het fijn om mensen te adviseren, ze een goed gevoel te geven over de aankoop en natuurlijk was het heel afwisselend werk.

En dan nu in de molens?

Ik wist niet veel van molens, maar het is ontzettend interessant. Alleen al die wieken, die zijn 29,5 meter groot. Een molen verplaatst enorm veel water. Omdat er op deze locatie geen karren of vrachtwagens kunnen komen, wordt er bij renovatie met de hand gewerkt. Dat is een hele uitdaging.
Mijn hobby is om oude gereedschappen te verzamelen. Ik ben zelf mijn loopbaan ooit begonnen als timmerman. Ik heb inmiddels heel veel verzameld en in het voorjaar 2019 zal er een museum geopend worden in Kinderdijk. De heipalen van de locatie zitten al in de grond.

Hoe is jouw gezinssituatie?

Elske en ik zijn 47 jaar getrouwd. We hebben drie kinderen, drie schoonkinderen en acht kleinkinderen.

Wat is je mooiste jeugdherinnering?

Ik ben opgegroeid in eenvoud in Twello. Nog steeds is dat de basis van mijn leven.

Waar word je gelukkig van?

Als ik de kleinkinderen zie. En iets moois organiseren en dat het dan lukt.

Waar ben je verdrietig om geweest?

Mijn moeder overleed jong op 59-jarige leeftijd. Ze heeft zelfs Elske nooit gekend.

Welke toekomstdromen heb je nog?

Ik hoop gezond te blijven en nog veel leuke dingen te kunnen blijven doen. Ik heb nog zoveel ideeën.

Hoe zouden je vrienden jou omschrijven?

Als een bezige bij. Ik heb gelukkig nog veel energie.

Hoe sta je 's morgens op?

We staan om half acht op. Ik lees op mijn gemak de krant tijdens het ontbijt en maak de puzzel. We zijn avondmensen en liggen er vaak niet in voor half een.

Welke verleiding kan je niet weerstaan?

Snoepen. Ik probeer er wel op te letten hoor.

Wat zijn je angsten?

Ik heb niet echt angsten. Maar ik ga bijvoorbeeld niet in een kermisattracties. Daar zou mijn maag van omkeren. Maar dat is geen angst, dat is een keuze.

Wat vind je stom?

Ik weet niet of stom het goede woord is. Ik noem het liever verbazen. Zo verbaas ik me over de vluchtige maatschappij waarin we leven. De relaties die worden aangegaan en net zo snel weer over zijn, de manier van geld uitgeven.

Ik verkoop wel eens wat via Marktplaats en laatst heb ik een uur gewacht op iemand die later liet weten dat er wat tussengekomen was. Dat is wel stom. Ik heb echt een uur van mijn tijd verspild.

Wat heb je geleerd van je ouders?

Zuinig zijn op spullen, eerlijk zijn en doen wat je zegt.

Wat zou je aan jezelf willen veranderen?

Ik zou wel wat meer mogen opruimen. Het is een grote chaos in mijn werkkamer. Ja, daar zou wel eens wat meer structuur in mogen komen.

Waar kijk je naar op televisie?

Ik houd van detectives en ik vind 'Hunted' erg leuk.

Wie heb je voor het laatst gebeld?

Vanmorgen had ik een man aan de telefoon voor een verkoop via Marktplaats. Ja, deze man zal zeker komen op het afgesproken tijdstip.

Wat is je favoriete quote?

Wie goed doet, goed ontmoet.

Ook iemand opgeven ? Mail naar astrid@baruitgeverij.nl.