Een kaartje met de brug bij Bolnes uit de MIRT-verkenning

Boos over MIRT-avond

RIDDERKERK - Ridderkerkse raadsleden zijn boos over de informatieavond in Bolnes over de MIRT-verkenning voor een nieuwe oeververbinding. Ze zijn in hun wiek geschoten omdat ze de aankondiging van deze avond uit de media moesten vernemen en hiervan niet door de gemeente op de hoogte waren gesteld. In een reactie benadrukt het college dat de gemeente geen initiatiefnemer is voor deze verkenning: "Dat zijn het Rijk, gemeente Rotterdam, MRDH en provincie Zuid-Holland. Zij organiseren deze informatiebijeenkomst."

Met de MIRT-verkenning wordt een mogelijk nieuwe oeververbinding voor de regio Rotterdam onder de loep genomen. Uiteindelijk moet dit leiden tot een keuze tussen twee opties in Rotterdam-Zuid of een verbinding tussen Bolnes en Krimpen a/d IJssel. Het Ridderkerkse gemeentebestuur staat op het standpunt dat zo'n verbinding geen extra verkeer door de gemeente mag opleveren. Om die reden sprak Ridderkerk zich eerder uit tegen een autopont en is een brug onbespreekbaar. Een eventuele tunnel zou vanaf Krimpen moeten doorlopen tot de A38. Volgens het college kennen alle betrokken partijen dit standpunt van Ridderkerk. Toch worden met de MIRT-verkenning brugscenario's bekeken.

Geen grote knelpunten

Naast verkeersberekeningen en (grove) schattingen van de kosten is ook al technisch en nautisch naar de mogelijkheden van nieuwe bruggen voor Zuid of Bolnes gekeken. Wat betreft technische haalbaarheid worden met een brug naar Krimpen geen grote knelpunten verwacht. Een vaste doorvaartopening kan op dit punt breder zijn dan de vereiste 200 meter. Om een overspanning van het vaste brugdeel van 250 meter te kunnen realiseren moeten wel steigers aan de zuidoever worden verwijderd. Om zo'n brug op te kunnen rijden zou de stijging al op de Rijnsingel beginnen of er moet gekozen worden voor een route door de Donckse Velden, die ook op verschillende kaartjes staat. Dit idee stamt al van eind jaren zestig toen er ook nog gedacht werd aan een spoorbrug. Het spookbeeld van een brug heeft onrust gebracht in Bolnes. In de hoogbouwflats aan de Rijnsingel en Spuistraat zijn pamfletten verspreid met de oproep om massaal de informatieavond bij te wonen.
De informatiebijeenkomst over de MIRT-verkenning is op dinsdag 19 februari in WVC Bolnes aan de Noordstraat 255a. De inloop is vanaf 18.45 uur. Om 19.00 uur start een korte gezamenlijke toelichting, waarna er tot 20.30 uur gelegenheid is om de resultaten van de onderzoeken, de besluitvorming en het vervolg uitgebreider te bekijken en te bespreken met de projectleden van de MIRT-verkenning. Aanmelden voor deze avond kan via: www.oeververbinding.nl. Documentatie over het project is te vinden via de website van de MRDH.