Nieuw-Reijerwaard vanuit de lucht

OZB-gelden voor Nieuw-Reijerwaard

RIDDERKERK - Het gemeentebestuur van Ridderkerk wil de OZB-opbrengsten van Nieuw-Reijerwaard inzetten voor de verdere ontwikkeling van het bedrijfsterrein. De Gemeenschappelijke Regeling Nieuw Reijerwaard kan met dit geld beheerkosten financieren. Een eventuele meeropbrengst wil wethouder Henk van Os exclusief inzetten voor dit gebied. "Daar willen we extra's mee financieren. Als er gewone lantaarnpalen op het programma staan kunnen we bijvoorbeeld kiezen voor ledverlichting" geeft hij aan.

Op het inzetten van de OZB-gelden in aangedrongen door de Rotterdamse en Barendrechtse bestuursleden van de GRNR. Beide gemeenten dragen met Ridderkerk hetzelfde risico met Nieuw Reijerwaard. Bij een positieve balans wordt ook de winst gedrieën gedeeld bij beëindiging van de gemeenschappelijke regeling. Ridderkerk profiteert als enige van de OZB-heffing voor de toekomstige gebouwen en nu al van de belasting op de bouwgrond. "We hebben nu nog niet zoveel OZB-opbrengsten van dit gebied, maar als de GRNR klaar is zal dat voor ons heel veel OZB betekenen" stelt wethouder Van Os.
Berekend is dat de OZB-opbrengst gedurende de looptijd van de grondexploitatie kan oplopen naar ruim elf miljoen. Voor de GRNR is daarbij een tegenvaller van een hogere aanslag van 2,8 miljoen omdat de gefaseerde aanleg van het bedrijfsterrein is losgelaten. Daardoor kan er nu al meer bouwgrond worden belast.
Henk van Os vind het te verdedigingen dat het geld vanuit Nieuw Reijerwaard (met aftrek van de oorspronkelijke OZB-opbrengst) binnen Nieuw Reijerwaard blijft. "Met de oorspronkelijke fasering zou Ridderkerk eerder te maken hebben gekregen met beheerskosten. Wegen die klaar zijn komen in principe voor onze rekening. Als we dit aan de GRNR laten wordt het beheer niet versnipperd en krijgen we aan het einde van de looptijd alles keurig opgeleverd" aldus de wethouder.
Bij Ridderkerkse raadsleden is dit voorstel met gemengde gevoelens ontvangen. Tegenstanders van het bedrijfsterrein zien het als geld storten in een bodemloze put. Ook zijn er raadsfracties die zelf greep willen houden op besteding van OZB-gelden.