Nieuwe planetariumfilm over Tweede Wereldoorlog

RIDDERKERK - Museum Johannes Postschool, binnenkort officieel herdoopt tot Museumschool, heeft een nieuwe planetariumfilm toegevoegd aan haar filmkeuzeprogramma. Ingekocht is de film "Word 2 War", waarmee in hoofdlijnen het hele verhaal van de Tweede Wereldoorlog wordt verteld. Speciaal voor het museum in Rijsoord is een Nederlandse versie van deze productie gemaakt.

"World 2 War" is de eerste grote productie van Dutch Tilt Studios (DTS), een in 2016 gestart bedrijf van Matthijs Brussaard, Peter Geerts en Johannes Bevelander. Zij waren eerder betrokken bij de speciaal voor het museum van Ad Los gemaakte 3D-film over het bombardement op Rotterdam en de klimaatfilm "The Final Frontier", maar werkten toen nog in dienstverband.
"Het is dus niet zo verwonderlijk dat ze hun nieuwste film ook bij mij aanboden. Ik vond dit ook wel iets dat bij dit museum past en het werd wel waar tijd voor iets nieuws" vertelt Los.

Ingesproken
De WO2-film van DTS is gemaakt als internationaal visitekaartje met een versie van 29 en 44 minuten. In plaats van een Engelse verteller wilde Ad Los een Nederlandse stem. Hij kwam hiervoor uit bij oud-Ridderkerker René van Broekhoven, die vorig jaar een cd-presentatie in het museum had. Hij is voormalig eigenaar van de geluidsstudio's van de RBS Groep en sprak toen ook al films in. De pensionado kon nu alles inspreken in zijn studio aan huis in Westmaas. Met zijn 'documentairestem' koos hij voor een andere toon dan zijn Amerikaanse voorganger. "Het verhaal van de Tweede Wereldoorlog is al dramatisch genoeg. Daar hoef ik niet nog meer emotie aan toe te voegen" zegt hij over zijn rol.

VR-beelden
"World 2 War" is een zogenoemde Virtual Reality (VR) film, waarmee met computerbeelden belangrijke gebeurtenissen uit de oorlog in driedimensionale vorm worden verbeeld. De makers laten daarnaast authentieke foto's zien waarin hun animaties verschillende keren vloeiend opgaan. "Verschillende scènes eindigen bij zo'n foto. Om dit voor elkaar te krijgen hebben we andersom moeten werken. De foto was het vertrekpunt" vertelt Peter Geerts.
De film brengt de kijker zo midden in de invasie van Polen, een luchtslag boven Engeland, de strijd in Rusland en de landing op Normandië. Ook de aanval op Pearl Harbour en het vallen van de eerste atoombom komen in VR-beelden voorbij. "We hebben natuurlijk keuzes moeten maken. Het verhaal van de Tweede Wereldoorlog is zo veelomvattend dat je lang niet alles binnen een uur kunt vertellen" stelt Geerts.
Ad Los ziet de film als een nuttige les voor schoolklassen en kan de halfuurversie uitstekend inpassen in zijn groepsprogramma's. "Als je nu aan scholieren vraagt wanneer de oorlog begon krijg je antwoorden als: dat was toen Hitler de Amerikaanse vloot bombardeerde. Met deze film wordt alles in het goede perspectief gezet" vindt de oprichter van het museum.
Er zijn nog niet veel andere planetaria in de wereld die "Word 2 War" programmeren. Dat komt niet helemaal als een verrassing voor de makers: "Men ziet daar liever toch films over het heelal en ruimtevaart. Wij wilden graag ook deze film maken. Dit verhaal moeten we tenslotte blijven vertellen. En we laten hiermee ook zien wat we kunnen."