Frans Roza wil het stofferen niet laten

Werk werd hobby voor Frans Roza

RIDDERKERK - Inmiddels is hij 86 jaar, maar Frans Roza is het vak nog niet verleerd. Integendeel, de Ridderkerker is nog altijd als stoffeerder werkzaam. "Dit is wat ik het liefste doe. Het is werk en hobby geworden."

Frans Roza begon al met werken op 14-jarige leeftijd. Voor vijf gulden per week was hij 48 uur per week in touw. Korte tijd had hij ook een kantoorbaan, maar dat beviel hem niet. "Ik koos voor het avontuur en ging naar Canada. Daar heb ik vijf jaar als stoffeerder de kost verdiend" blikt hij terug.
Na terugkeer in Nederland begon Roza zijn eigen stofferingsbedrijf in Rotterdam-Zuid. Hij had bijna dertig jaar zijn atelier aan de Adrean Niemantstraat. In Ridderkerk kwam hij bij toeval terecht. Roza moest in 1963 naar een klus naar een klant in Slikkerveer en zag dat er een huis te koop stond aan de Amaliastraat. Hij twijfelde geen moment. "Mijn vrouw wist er nog niks van toen ik het al gekocht had. Maar we zijn hier nooit meer weggegaan" aldus Frans, die nu woont aan de Jasmijnstraat.
Stoffeerderij Roza verhuisde eind jaren tachtig naar IJsselmonde. Daar heeft de ervaren stoffeerder nog vrijwel dagelijks de handen vol aan het opknappen van stoelen, banken en kantoormeubelen. Zijn neef is nu eigenaar van het bedrijf, maar valt nog graag terug op het vakmanschap van de oudgediende. "Hij heeft voor alles een oplossing. Ik ben ook opgegroeid in dit vak, maar ik leer nog elke dag van hem" zegt zijn opvolger. Zelf is Frans bescheiden. Hij vindt het vooral leuk dat soms heel oude klanten van vroeger hem nog steeds weten te vinden. "Soms met stoelen die ook al hun hele leven meegaan."