Steen voor steen weg gebikt uit de gevel van de sporthal

Beeldmerk van Beverbol blijft behouden

RIDDERKERK - Het kunstwerk aan de gevel van sporthal De Beverbol blijft voor Bolnes behouden. Het is vrijwilligers van Buurtpreventie Bolnes de afgelopen dagen gelukt om de afbeelding van een sporter en werfkranen succesvol uit de muur te bikken.

"Er is een maar een klein stukje afgebroken, maar daar zie je straks niets meer van" verwacht Toon Huizer, die als een van de vrijwilligers op de hoogwerker stapte voor het redden van het beeldmerk. De Buurtpreventie kreeg van de gemeente toestemming om een reddingspoging te ondernemen voor de sloop van De Beverbol.
Maandagmorgen werd met deze operatie begonnen. De wandversiering van bijna drie bij drie meter werd benaderd door vanaf de dakrand het metselwerk steen voor steen te verwijderen. Daarna werd het spannend. "Het kunstwerk zat met massieve pennen gemonteerd in de gevel. Daar moesten we heel voorzichtig het metselwerk weghakken tot we op een pen stuitten. Dat moesten we dan afzagen."
De afbeelding kwam zo in delen naar beneden. Alles is nu opgeslagen om het weer tot het oorspronkelijke beeld terug te brengen. "Het is de bedoeling dat het ergens in Bolnes terugkomt. Over de plek willen we de wijkbewoners mee laten denken. We staan zeker open voor suggesties" stelt Huizer.
Ideeën om het technisch uit te voeren zijn er al. Een mogelijkheid is om het geheel op een betonplaat te lijmen, waarna met een sokkel overal kan worden geplaatst. Ook is een sokkel mogelijk met een ijzeren rasterwerk, waarop het werk kan worden gemonteerd. Ook zo'n constructie kan tegen een gevel of in een plantsoen worden geplaatst.

Het kunstwerk van De Beverbol werd zo'n vijftig jaar geleden aan de zijde van de toen gloednieuwe sporthal aangebracht. Het is een coproductie van de gemeente en de toenmalige scheepswerf Boele. De kantine en de sportzaal van de Scheepswerf Boele moesten in de 70-er jaren vanwege de dijkverbreding onteigend en afgebroken worden, Daarna hielp Boele mee met de financiering van het sportcomplex " De Beverbol". Het waarschijnlijk ook op de werf vervaardigde kunstwerk stelt voor de band tussen de sport en de werkgelegenheid die de Boele in die tijd aan vele Ridderkerkers bood. Een passant wist maandag te melden dat het werk de titel "Balance" had.