Deelnemers aan een creatieve workshop in de Huiskamer van Ridderkerk

Huiskamer van Ridderkerk werd snel begrip

RIDDERKERK - De Huiskamer van Ridderkerk is in korte tijd uitgegroeid tot een ontmoetingsplek en centrum van veel activiteiten. Met de betrokkenheid van veel vrijwilligers wordt er gezorgd voor koffie-uurtjes, lunches, wijkmaaltijden, workshops, kinderclub, huiswerkbegeleiding en kledingverkoop.

Het is wat de initiatiefnemers Marinus Roobol en Gerard Rijsdijk voor ogen hadden bij hun plan voor de Huiskamer, maar ze hadden niet verwacht dat er al zoveel binnen het eerste jaar zou worden gerealiseerd. “Met al die activiteiten is de Huiskamer van Ridderkerk al in het eerste jaar uitgegroeid tot een begrip voor een grote groep mensen. Het is boven verwachting dat het allemaal zo snel tot stand is gekomen. “Daar zijn we dankbaar voor en onze vrijwilligers verdienen er een dikke pluim voor” vindt het duo.

Ook diverse andere organisaties zoals Schuldhulpmaatje, Facet en anderen weten de weg naar De Huiskamer te vinden. De Huiskamer ademt de sfeer van een Huiskamer het is er laagdrempelig en de mensen voelen zich er snel thuis.

Wijkmaaltijden
Bij de start vorig jaar waren er bijna veertig personen die zich als vrijwilliger voor de Huiskamer hadden aangemeld. Nu zijn dat er ruim zestig. “Het is prachtig om van dichtbij mee te maken hoe het allemaal groeit. Neem de wijkmaaltijden. Daar zijn we een paar maanden geleden mee begonnen en nu schuiven er om de veertien dagen 40 tot 50 mensen aan. En het levert ook weer nieuwe vrijwilligers op. Een aantal jongeren meiden hadden hun maatschappelijke stage in de Huiskamer en draaien nu als vrijwilliger mee. Ze hebben nog geen keer overgeslagen” vertelt Marinus enthousiast.

Laagdrempelig
Om voor iedereen toegankelijk te blijven rekent de Huiskamer voor de twee- of driegangenmaaltijd slechts € 5 per persoon. Bovendien kan er naar het voorbeeld van de uitgestelde koffie in De Huiskamer horeca gesponsord worden voor een uitgestelde maaltijd. Dit maakt het mogelijk dat mensen met een lege portemonnee gratis kunnen deelnemen. “We willen graag voor iedereen de mogelijkheid van ontmoeting bieden. Ze kunnen we mensen laten merken dat ze er niet alleen voor staan” merkt Gerard op.

Verhuur
De Huiskamer is ook ontdekt als locatie voor het vieren van een verjaardag, receptie of een vergadering. De ruimte aan de Sint Jorisstraat wordt regelmatig gereserveerd voor privégebruik. “Die functie hadden we niet verwacht toen we dit bedachten. Maar het is een fijne bron van inkomsten, waarmee we de andere activiteiten gefinancierd kunnen worden. Zo snijdt het mes aan twee kanten. Ook is er een groepje enthousiaste jongeren die hier een bijdrage aan leveren.

Werkervaring
Op dinsdag en donderdag zijn er medewerkers van Werkvisie De Hoop die hier werkervaring op doen, zij zijn betrokken bij de bediening en het keukenwerk. Ook van die kant is er veel enthousiasme voor de ervaring die in de Huiskamer kan worden opgedaan. Zij hopen dat dit werk in de toekomst verder uitgebreid kan worden.