Jos Wienen met het boek “Hogerop vanuit Ridderkerk” tussen voorzitter Jan Verhoeven en secretaris Tim van Veen van Stichting Oud Ridderkerk

Jos Wienen in de boeken bij Oudheidkamer

RIDDERKERK - Oud-wethouder Jos Wienen was vorige week even terug in Ridderkerk en kon zo een nog openstaande afspraak inlossen. Als burgemeester van Haarlem kon hij bijna een jaar geleden niet bij de presentatie van het boek “Hogerop vanuit Ridderkerk” zijn, omdat hij een raadsvergadering in zijn stad moest voorzitten.

Met het bestuur van de Stichting Oud Ridderkerk werd daarom de afspraak gemaakt dat hij het boek op een later moment zou komen ophalen. “Opsturen kon natuurlijk ook, maar we wilden het graag persoonlijk doen” aldus secretaris Tim van Veen. Jos Wienen is een van de dertig dorpsgenoten, die in de uitgave belicht worden. Allemaal hebben ze bekendheid opgebouwd buiten Ridderkerk. Veel van de hoofdpersonen waren op 1 juni 2023 verzameld in Museum Ridderkerk Oudheidkamer om een exemplaar in ontvangst te nemen. Het voor Wienen gereserveerde boek kon op 30 april jl. uit de kast. “Het kwam er helaas niet eerder van, want het blijft altijd leuk om hier terug te komen. Er is veel veranderd, maar ook veel hetzelfde gebleven” sprak de voormalig wethouder vanuit de Regentenkamer van het museum met uitzicht op de Kerksingel. Hij maakte van de gelegenheid gebruik om ook een rondje door het museum te doen. Voor vertrek schafte hij nog een stapeltje boeken aan. Wienen had al langer zijn zinnen gezet op het boek “Ridderkerk na de Tweede Wereldoorlog” en koos daarnaast wat titels over Slikkerveer, waar hij geboren is: “Ik ben historicus, maar ik vind het ook leuk om te lezen over dingen die ik herken uit mijn jeugd.”
De laatste exemplaren van “Hogerop vanuit Ridderkerk” zijn voor € 9,95 te koop in het museum en bij boekhandel De Ridderhof.