Maaike Huverman als tweede op het podium bij Fuerteventura
Maaike Huverman als tweede op het podium bij Fuerteventura Foto:

Maaike Huvermann dichtbij wereldtitel

De Ridderkerkse Maaike Huvermann (H 108), of "hoverwoman" zoals de surfers haar noemen, heeft afgelopen week tijdens de Worldcup Windsurf Freestyle op Fuerteventura gezorgd voor flink wat commotie.
Na vier dagen eliminaties varen waarin ze 3e, 2e en nogmaals 2e werd, mocht ze zich in de finale weer meten met Sarah Quita Offringa (Aruba), die al negen jaar onafgebroken aan de top staat zonder ook maar één heat te hebben verloren. Doordat er sinds vorig jaar live scoring wordt toegevoegd aan de livestream, is het voor de toeschouwers goed te volgen wie er welke move gedaan heeft en welke score daaraan is toegekend door de jury. De finale werd een spectaculaire strijd, tot het eind scoorden de dames move na move en bleven ze ook wat punten betreft zo goed als gelijk. Maaike wist haar hoofd koel te houden en wist in de allerlaatste seconde van de heat nog een move met een betere score neer te zetten. Het verschil was zo klein dat een extra video analyse van de hele heat nodig was en de spanning dus extra hoog opliep. Met een uiteindelijke score van 119,7 punten voor Sarah en 118.5 voor Maaike heeft Sarah Quita haar tiende wereldcup toch kunnen winnen. Maaike is extreem blij met dit resultaat, ook gezien het feit dat ze in haar examenjaar zat en ook nog een zware blessure te verwerken had, die haar van oktober tot en met half maart van het water hield, en ruikt haar kans voor 2018.
Ook heel leuk om te zien is dat NOS Sport in hun facebook app aandacht besteed heeft aan dit evenement door een filmpje te delen (zie 31 Juli 2017 10:00).
Vanaf dit weekend zal Maaike weer met veel motivatie aan haar trainingen in eigen land beginnen. Met harde wind en storm zal de Ridderkerkse al snel te vinden bij de Brouwersdam, Wijk aan zee of Maasvlakte.