Alfred de Jong in actie op het Gardameer
Alfred de Jong in actie op het Gardameer Foto:

Wereldtitel geprolongeerd

Alfred de Jong heeft met succes zijn titel verdedigd bij het Nacra Wereldkampioenschap catamaranzielen. Deze wedstrijden waren van 24 t/m 28 juli op het Gardameer in Italië.
Er werd gevaren in de pre-olympische F15 klasse, de olympische F17 klasse en de grotere klassen.
Net als vorig jaar won Alfred de Jong het WK in de solo klasse. Hij wist alle twaalf races zijn racecatamaran op tijd over de finish te sturen.
De boot van de Ridderkerkse zeiler is helemaal ingericht op het heel ingewikkelde en spectaculaire éénmans racen. Bij elke omstandigheid op het water moet de solozeiler de boot, staand in de trapeze, bijtrimmen om de snelheid maximaal te houden. Dat trimmen doet Alfred op zijn geprepareerde boot met een twaalftal lijntjes, die binnen handbereik zijn aangebracht door de zeiler zelf. Zo'n WK vergt dus heel wat uurtjes kluswerk, lijnensplitswerk en vele, vele uren trainen, want er wordt ook wat van de conditie gevraagd. Volgens de kampioen waren het bij momenten weer zware wedstrijden: "De wind varieerde tussen windkracht 1 en 6 en regelmatig moesten alle 70 boten snel het water af vanwege onweer en serieuze windvlagen."
Met opnieuw de wereldtitel op zak maakt De Jong zich op voor de volgende wedstrijd. Zijn volgende race is op het IJsselmeer bij Medemblik. Ook daar heeft de Ridderkerker een titel te verdedigen.