Met de nieuwe riksja kunnen een of twee personen worden rondgereden
Met de nieuwe riksja kunnen een of twee personen worden rondgereden Foto:

Fonobori schenkt riksja aan SenW

Sport en Welzijn is enorm blij met de riksja die in zijn geheel is gesponsord door stichting Fonobori. Deze Ridderkerkse stichting uit Bolnes heeft het doel het maatschappelijk en culturele welzijn van de inwoners van Ridderkerk te bevorderen. De riksja is onderdeel van het nieuwe project 'Samen Fietsen' van SenW.
"We richten ons op mensen die niet (meer) in staat zijn zelfstandig te fietsen" zegt Jesper Lagendijk, initiatiefnemer van het project. "Het doel is dat mensen die kwetsbaar zijn en minder mobiel, toch actief kunnen deelnemen aan de samenleving en daarmee onderdeel blijven van de lokale gemeenschap." Vergrijzing en eenzaamheid spelen een grote rol in Ridderkerk. Maar het leven houdt niet op als je ouder wordt of om andere redenen niet meer zelf in staat bent je zelfstandig te verplaatsen. "Bij 'Samen Fietsen' omarmen we wat elke generatie te bieden heeft door zoiets eenvoudigs als fietsen. Naast ouderen kunnen ook mensen met een (fysieke of mentale) beperking, zowel thuiswonend als wonend in een instelling een ritje maken. Nieuwe contacten, ontmoeting en buiten zijn, zijn verbonden aan het project."
Met de riksja kan men heerlijk rondrijden, zonder zelf te hoeven trappen. De fiets heeft zachte kussens, een wind- en regenscherm en zelfs een warm deken voor de koudere dagen.
Voor het besturen van de fiets zoekt SenW vrijwilligers. De riksja heeft elektrische ondersteuning, maar enige lichamelijke conditie is wel vereist. Algemene kennis over Ridderkerk om boeiende verhalen te vertellen is wenselijk. Vanaf 1 september kan de riksja geboekt worden voor € 5,00 per rit. Aanmelden als deelnemer of vrijwilliger kan bij Jesper Lagendijk van SenW via 0180-432350.