Foto:

Met zestig fietskilometers in de benen warm onthaald bij Molukse moskee

Fietsen van de Molukse moskee in Waalwijk naar de Molukse moskee in Ridderkerk. Voor die uitdaging stonden zaterdag de deelnemers aan de sponsorfietstocht "Van moskee tot moskee".
Het bracht een bijzonder gemêleerd gezelschap op de trappers. Om half negen aan het vertrek bij de moskee in Waalwijk stonden zowel getrainde wielrenners als fietsers met nauwelijks kilometers in de benen. Ook het materiaal verschilde. Naast de tweewielers met meer dan tien versnellingen werd er bijvoorbeeld ook gereden op een omafiets, waarmee ook de eindstreep werd gehaald.
Alle rijders werden bij aankomst warm onthaald bij de moskee aan de Bachstraat in Slikkerveer. De snelste groep kon hier al voor half twaalf worden begroet. Daarna druppelden de andere rijders binnen die in groepjes hun eigen tempo reden. Even na half twee konden de laatste aanschuiven voor de lunch. Een deel van de fietsers ging daarna weer terug naar Waalwijk. Voor anderen was de dik 60 kilometer in een richting al voldoende. Het door de gesponsorde fietsers verdiende geld komt ten goede aan het onderhoud van beide in de moskeeën in Ridderkerk en Waalwijk, de enige plaatsen in Nederland met een Molukse moskee. Beide gebedshuizen werden in de jaren tachtig gebouwd en vragen nu veel onderhoud.