Optreden in de Gasterij de Ontmoeting

donderdag 22 maart 2018 8:10

"Droom van de wervelende Derwisj"

De Contactgroep Moslims Christenen (CMC) organiseert dit jaar diverse activiteiten gericht op onderlinge ontmoetingen en interreligieuze vrede in en om Ridderkerk. Dat gebeurt dit jaar binnen het thema "Dromen doen we allemaal".

Recent werd door dokter Jan Huisman in de zeer druk bezochte Sint Joris Parochie uitleg gegeven over de fysieke en psychische kenmerken van dromen. Kort daarop werd in gebouw De Levensbron rond dit thema door tientallen personen van uiteenlopende religies een collectief mozaïek gecreëerd. Opvallend aan deze bijeenkomsten is dat ook vaak andersdenkenden aan deze vreedzame bijeenkomsten deelnemen.

Lezing
Op donderdag 22 maart nemen Ridderkerkse moslims het initiatief door in de Gasterij De Ontmoeting (Boksdoornstraat nabij de Riederborgh) een lezing te geven over de functie van de wervelende Derwisj binnen het islamitisch geloof. De lezing wordt gegeven door Achmad Pattisahusiwa en gaat onder meer over het mystieke religieuze achter de dansende derwisj en de droom die dansers daarin beleven. Er wordt uitleg gegeven over de fasen van trance die zij opbouwen in de wervelende dans.

Derwisj in werveldans
Daarna wordt de dans uitgevoerd gedurende een tijdspanne van 30 á 40 minuten. Volgens de inspirator van de dans, Mevlana, die leefde van 1207 tot 1273, "stijg je met de derwisjdans boven werelden uit, scheurt je hart aan stukken en geef je je ziel over". Alleen het kijken naar het wervelen kan een publiek in een andere wereld brengen. Het wervelen is de laatste jaren zelfs doorgedrongen tot de grote poppodia.

Zoals eerder gememoreerd, is "De droom van de wervelende Derwisj" onderdeel van een serie interreligieuze optredens en vredebijeenkomsten waarin bruggen naar elkaar worden geslagen.

Daniël Oratorium "Balling aan het Hof"
De eerstvolgende indrukwekkende activiteit binnen het thema "Dromen doen we allemaal" is het Daniël Oratorium, genaamd "Balling aan het Hof" dat zeer waarschijnlijk voor volle zalen zal zorgen.

De première hiervan vindt plaats op 22 april a.s. om 16.00 uur in De Levensbron, Jan Luikenstraat 10, Ridderkerk.

Op 8 mei a.s. vindt binnen ditzelfde thema een dialoog plaats tussen moslims en christenen. Nadat een eerste sessie hiervan in de Molukse Moskee in Slikkerveer heeft plaatsgevonden, zal deze tweede sessie plaatsvinden in het gebouw van De Levensbron. Zie voorts www.vrede-met-u.nl