Braakballen pluizen voor de jeugd

woensdag 21 november 2018 14:00

RIDDERKERK - Deze activiteit wordt gehouden op woensdag 21 november in het NME Centrum "de Groene Draak" te Ridderkerk, aanvang 14.00 uur en 15.00 uur. Deelname is gratis. Er kunnen maximaal twee keer vijftien kinderen meedoen. Aanmelden via: https://www.natuurvereniging-ijsselmonde.nl/agenda/ of via telefoonnummer: 0180- 419028.

Een uil eet onder andere muizen. Hij eet ze met huid en haar op. Hun maag kan de botjes en haren niet goed verteren, daarom spuugt de uil deze als bal (braakbal) uit. Als men de braakbal uit elkaar pluist, komt men de schedeltjes en botjes van muizen tegen. Spannend.

"Heb je wel eens een braakbal in het echt gezien? Zo'n bal vol botresten, die de uil uitspuugt als hij een muis heeft gegeten? Nee dat is niet vies, heel interessant juist! En uitpluizen is nog leuker. Geloof je het niet? Je kunt het zelf bij ons komen uitproberen. Je maakt kennis met een uil en hoort hoe die jaagt en eet." Uilen eten natuurlijk het liefst muizen. Welke, dat leert men door echte braakballen te onderzoeken. Met een zoekkaart benoemt men de skeletonderdelen die zijn uitgeplozen. Men kan ook een vergelijking maken van de botjes van een muis en de botten in een menselijk lichaam. Er zijn verschillende soorten muizen. Aan hun gebit kan men zien tot welke soort ze horen. Hun kiesjes zijn zó klein, dat men daarbij een microscoop mag gebruiken.