De hele familie wist er van, maar voor Jan Komduur was de Jorispenning tot het laatste moment een verrassing.

Jorispenning voor sportstimulator

Regionaal

Jan Komduur werd vrijdagmiddag verrast met de Sint Jorispenning van de gemeente Ridderkerk. Hij dacht samen met de directeur van Sport en Welzijn op weg te zijn naar overleg over sportvelden, maar werd in De Loods opgewacht door zijn hele familie en locoburgemeester Henk Dokter.

Komduur kreeg de gemeentelijke onderscheiding voor zijn inzet, gedurende 23 jaar, voor de sportbeoefening in Ridderkerk. Vanaf 1989 was hij voorzitter van de toenmalige Stichting Ridderkerkse Sportaccomodaties (SRS) en had die rol ook bij de Raad van Bestuur van Sport en Welzijn. Eind 2012 nam hij afscheid als voorzitter. Het betaalbaar houden van sport was voor Komduur steeds een belangrijk streven. Het grote aantal sportende Ridderkerkers is daarom mede te danken aan zijn inspanningen, waarvoor hij eerder koninklijk werd onderscheiden.

De Jorispenning wordt uitgereikt aan mensen die zich op bijzondere wijze hebben onderscheiden door hun activiteiten en impulsen op diverse terreinen, en daarmee een positieve bijdrage hebben geleverd aan de bekendheid van danwel de positieve beeldvorming over de gemeente Ridderkerk.