“200 jaar Koninkrijk” in de regio

Regionaal

REGIO - Historische verenigingen in Barendrecht, Ridderkerk, Hendrik-Ido-Ambacht en Zwijndrecht presenteren gezamenlijk een grote expositie over “200 jaar Koninkrijk der Nederlanden”.

Op vier locaties worden tentoonstellingen gewijd aan de vorsten en de lokale geschiedenis in deze periode. Daarnaast kan men in het museum Johannes Post een presentatie bezoeken over de landing van erfprins Willem Frederik van Oranje Nassau in 1813 op het Scheveningse strand.
In de Oudheidkamer in Ridderkerk wordt de periode 1948-2013 belicht. Deze tentoonstelling over koningin Juliana, koningin Beatrix en koning Willem-Alexander is te zien van 27 september t/m 16 november. Burgemeester Anny Attema zal op vrijdagavond 27 september de officiële opening verrichten.

Animatie

In Barendrecht gaat de tentoonstelling over de periode 1813-1849 met de koningen Willem I en Willem II. Zwijndrecht doet het met de jaren onder Willem III (1849-1890) en Hendrik-Ido-Ambacht vervolgt de rij met het tijdvak 1890 tot 1948 met koningin Emma en koningin Wilhelma.
Bij een bezoek aan de expositie in de Oudheidkamer ontvangt men een kaartje waarop de adressen van de vier verenigingen zijn vermeld. Wie vier exposities heeft bezocht kan met 50% korting de digitale animatie van de landing van Willem Frederik bezoeken.
Voor meer informatie: www.oudridderkerk.nl.