Vraagtekens bij ‘Ridderkerks’ model voor thuiszorg

Regionaal

REGIO - Het Tweede Kamerlid Renske Leijten (SP) vindt dat de gemeenten Barendrecht, Albrandswaard en Ridderkerk in strijd met de wet handelen als zij de huishoudelijke verzorging met een andere insteek gaan aanbieden. Zij heeft hierover Kamervragen gesteld aan de staatssecretaris.

Leijten plaatst grote vraagtekens bij de andere manier van indiceren en het inzetten van vrijwilligers of bijstandsgerechtigden. “Het schrappen van het aantal uren huishoudelijke verzorging is puur een kille bezuiniging en dat is in strijd met de zorgplicht die gemeenten moeten bieden” meent het SP-lid.

De drie BAR-gemeenten maakten vorige week hun nieuwe manier van werken bekend in een persbericht. In plaats van een vastgesteld aantal uren voor huishoudelijke hulp willen de drie gemeenten gaan inzetten op het resultaat dat behaald moet worden. Dat kan voor een schoon huis betekenen dat er geen thuiszorgster hoeft te komen. Dit kan ook worden behaald door de inzet van mantelzorgers en/of vrijwilligers met daarnaast al of niet de inzet van professionele krachten. Volgens Renske Leijten gaan de gemeenten hiermee over de schreef. Zij zegt dat het haaks staat op de opdracht voor de gemeenten om huishoudelijke zorg in natura te garanderen.

Lees het complete verhaal donderdag in De Combinatie.