Succes voor Ridderkerkse catamaranzeilers

Sport

RIDDERKERK – De Ridderkerkse catamaranzeilers Alfred, Thomas en Wouter de Jong hebben afgelopen weekend sportief succes geboekt bij een lange zeilwedstrijd in Hellevoetsluis.

De race startte bij Hellevoetsluis en het parcours was in oostelijke richting, aan de zuidkant van het eiland Tiengemeten, naar de Haringvlietbrug. Daar moesten de zeilers om de boei heen om daarna terug te keren in Hellevoetsluis. Wouter de Jong (12, en de jongste deelnemer met zijn BNR Dart 18 catamaran deed er slechts tweeënhalf uur over. "Door de oostenwind van 5 beaufort was het heel hard werken, wind tegen, dus we moesten 'opkruisen," gaf Alfred als uitleg.

Maar met de 12-jarige Wouter als stuurman wist vader Alfred er voor te zorgen dat hun catamaran als zevende over de finishstreep kwam in een deelnemersveld met vijfentachtig zeilers. “Het was keihard werken in deze wedstrijd,” gaf Alfred na afloop toe. “Maar Wouter heeft het goed gedaan. Hij besliste voor het eerst over alle tactische zetten. En ik was puur bemanning. Onze samenwerking heeft uitstekend gewerkt."

Ook de oudste De Jong, Thomas (15), werd vierde in zijn discipline. Een super prestatie omdat hij op de high performance catamaran voer. “Pré-Olympisch noemen ze dat,” zei Alfred. “Een serie blaren en een ervaring rijker gingen we met twee boten heelhuids huiswaarts.”