Praatcafé ‘Kleintje Pils’ is weer terug

Nieuws

RIDDERKERK - Radio Ridderkerk begint op zaterdag 30 november aan een nieuwe serie afleveringen van het Ridderkerkse hoorspel ‘Kleintje Pils’. Op de rol staat aflevering 226. Daarna mogen de luisteraars nog twaalf nieuwe bezoeken aan dit door tekstschrijver Ger Schilt bedachte praatcafé verwachten.

Al tijdens de proefuitzendingen van maart 1986 opperde de toenmalige hoofdredacteur Steffen Vink het idee om een hoorspel toe te voegen aan de programmering. Het duurde tot april 1987 voordat Radio Ridderkerk daadwerkelijk over ging tot uitzending hier van. Aan Ger Schilt, die zijn sporen had verdiend in de theaterwereld, werd verzocht de tekst te schrijven, voor de regie te zorgen en een hoorspelkern samen te stellen uit de medewerkers van de radio. In Ger zijn brein ontsproot het idee om het hoorspel te situeren in een denkbeeldig klein bruin cafeetje in het centrum van Ridderkerk, waar de stamgasten van diverse pluimage in een tijdsbestek van ruim tien minuten allerlei avonturen beleefden. In 1987 en 1988 werden 26 afleveringen geschreven die door de hoorspelkern werd uitgevoerd. Alle geluiden als rinkelende glazen, bier tappen, koffiekopjes etc, werden toen tijdens de opnamen gemaakt door de inspiciënt. Door het afscheid van Steffen Vink werd destijds met verdere opnamen gestopt. Bij de terugkeer van Steffen bij de lokale omroep in 2001 werd het hoorspel weer in de programmering opgenomen. De 27ste aflevering werd na 14 jaar in februari 2002 uitgezonden.

Lees het complete verhaal in De Combinatie.