Eindejaarsoefening 'grote brand' in Ridderkerk

Nieuws

RIDDERKERK - Vorige week donderdagavond gingen om tien voor half acht de pieper van de Ridderkerkse brandweervrijwilligers voor ‘brand’ in een portiekwoning aan het Burgemeester Nieuwenhuisenplein. Het betrof een grote oefening, waarvoor aanvankelijk twee tankautospuiten uitrukten. Alles was in scene gezet alsof het een forse brand betrof.

Er werd daarom opgeschaald naar middelbrand. Hierop kwam ook de officier van dienst ter plaatse. Aangezien er sprake was van meerdere gewonden, werd tevens een ambulance gealarmeerd. Het vuur bleek te woeden in drie portiekwoningen en er was meer bluspotentieel nodig. Er moest een derde tankautospuit worden opgeroepen. Diverse ploegen betraden het pand aan de voor- en achterzijde met stralen hoge- en lage druk en de warmtebeeldcamera. Door de grote rookontwikkeling was ademlucht strikt noodzakelijk. Om hier voldoende in te voorzien kwam het ademluchtvoertuig ter plaatse om de persluchtflessen te vullen. Er moest zo flink worden uitgepakt bij de jaarlijkse eindoefening brandbestrijding. Het inzetten van het derde blusvoertuig had wat meer voeten in aarde dan gedacht.

Het was begin van de avond namelijk gealarmeerd om stand-by te staan op de beroepskazerne in IJsselmonde. De beroepsploeg was namelijk langdurig ingezet bij een incident met een tankwagen in het centrum van Rotterdam. Een ploeg brandweervrijwilligers uit Barendrecht werd bereid gevonden de Ridderkerkers af te lossen, waardoor zij toch konden worden ingezet bij de 'grote brand' in de eigen gemeente.