Zingen en tekenen met Marialiederen

Dieren

RIDDERKERK - Zangeres Marsja Mudde heeft samen met haar moeder Mieke Mudde een bijzondere workshop voorbereid. De zangdocente middeleeuwse en renaissancemuziek en dynamisch coach/mandaladocente hebben de handen ineengeslagen voor een tweedaagse workshop rond de muziek en miniaturen van Hildegard van Bingen.

Deze twaalfde-eeuwse Duitse abdis en mystica Hildegard von Bingen spreekt velen tot de verbeelding. Zij schreef belangrijke boeken over wetenschap, geneeskunde en theologie, stond in contact met alle belangrijke wereldlijke en geestelijke leiders van haar tijd.

Haar belangrijkste werk is de Scivias (vrij vertaald 'ken de weg'), waarin zij haar visioenen beschrijft. Dit boek bevat ook een groot deel van haar liederen, met de melodieën in neumennotatie, en is rijk geïllustreerd met miniaturen. Een belangrijk aandeel van deze liederen is aan Maria gewijd, waarin zij onder meer beschreven wordt als witte lelie, genezeres en sterre der zee. Deze symbolieken zijn gangbaar in middeleeuwse religieuze teksten en afbeeldingen en inspireerden de docentes tot samenwerking.

Het resultaat is de workshop “Hildegard in klank en beeld”, die op 10 en 17 mei (Mariamaand) wordt gepresenteerd in de Irenekerk in Slikkerveer. Beide dagen kunnen de deelnemers aan de slag met de poëtische teksten en beeldtaal, al zingend of al tekenend. Men is vrij in de keuze of men hoofdzakelijk of uitsluitend te tekenen of te zingen. Er is gelegenheid tot het 'meesnuffelen' met de andere groep. Aan het einde van de tweede dag worden de resultaten gepresenteerd met een expositie en een miniconcert.

Naar oud handschrift

Bij het zangprogramma worden de originele handschriften van Hildegard bekijken, zoals die bewaard zijn gebleven in de Riesencodex. Geleerd wordt hoe men kan zingen met deze neumennotatie. Ook zangers die hiermee geen enkele ervaring hebben kunnen meedoen. De tekenaars (ook geen ervaring vereist) gaan werken aan de beeldende omlijsting van de Marialiederen. Middeleeuwse religieuze symbolieken en Hildegards eigen beeldtaal zijn hiervoor de inspiratiebronnen.
Beide workshopdagen zijn van 10.00 tot 18.00 uur. Deelname kost € 187,-- per persoon, inclusief koffie, thee en op beide dagen een eenvoudige lunch. Bij boeking voor 17 februari is de deelname € 150,--. Bij inschrijving met twee deelnemers krijgen beiden het leerboek ter waarde van € 10,00 gratis.

Deze tweedaagse workshop kost 187 Euro. Deze prijs is inclusief BTW, koffie en thee en op beide dagen een eenvoudige lunch. Bij boeking vóór 17 februari krijgt u een vroegboekkorting van ca. 20% en betaalt u slechts 150 Euro. Neemt u een tweede deelnemer mee dan krijgt u beiden het leerboek t.w.v. 10 Euro gratis. Voor meer informatie kan men contact opnemen met Mieke Mudde: info@miekemudde.nl / 06 24706162 of Marsja Mudde: info@marsjamudde.nl /06 18277792.