Uitstel voor boomgaard in Ridderkerk

Politiek

RIDDERKERK - Het gemeentebestuur van Ridderkerk heeft afwijzend besloten over ander gebruik van de boomgaard aan de Noldijk. De eigenaar had een vergunning aangevraagd voor “strijdig gebruik”, maar het college blijft bij het standpunt dat hier fruitbomen terug moeten komen. Er is water bij de wijn gedaan om dit af te dwingen.

Eerder was de eigenaar gemaand dat de herplant voor 15 maart van dit jaar een feit moest zijn. Daarna zouden dwangsommen opgelegd kunnen worden. Het tegen deze handhaving ingediende bezwaar hebben burgemeester en wethouders afgewezen. Wel is er opnieuw “een redelijke termijn” gesteld om aan de verplichting te voldoen. Met de zogenoemde begunstigingstermijn moet er nu voor 31 december 2014 weer een boomgaard zijn. Er zijn dan bijna drie jaar verstreken na de eerste aanzegging op basis van een eerdere uitspraak van de Raad van State, waarmee omwonenden handhaving hebben afgedwongen.