Gemini College bij ‘Nederland Vertaalt’

Dieren

RIDDERKERK - Zaterdag 22 maart mochten vijf leerlingen uit zes atheneum van het Gemini College naar ‘Nederland Vertaalt’ van het Prins Bernhard Cultuurfonds. De leerlingen van de Ridderkerkse school waren genomineerd met hun inzending voor de scholierenprijsvraag.

De bijeenkomst werd gehouden in het Muziekgebouw aan het IJ in Amsterdam. Doel is om mensen ervan bewust te maken hoe belangrijk goed vertalen is. Een onderdeel hiervan is de scholierenprijsvraag, waarbij gekozen kon worden uit twee liedjes. Amra Zeric en Georgio Mavridis kozen ervoor om ‘Close to You’ van Beste Singer Songwriter van Nederland Michael Prins te vertalen en Lizette de Mooij, Roosmarijn Zonneveld en Priscilla Asante vertaalden ‘Bagagedrager’ van Gers Pardoel naar het Engels.

In totaal waren er een paar honderd inzendingen per lied. De groepen hebben niet gewonnen, maar mochten wel met alle andere genomineerden een workshop doen met professionele vertalers en Michael Prins. Bij de workshop legde Prins uit dat het erg belangrijk is dat het gevoel wat hij had toen hij het lied schreef, ook in de andere taal precies de juiste snaar raakt. Prins trad op met de winnende vertaling van ‘Close to You’ en zong meerdere keren een ander nummer van zijn album tijdens de workshop. Paulien Cornelisse, bekend van het boek ‘Taal is Zeg Maar Echt Mijn Ding’, praatte de dag met veel humor aan elkaar. Er is genoeg inspiratie opgedaan voor de volgende keer.