Fotoserie over brug over de Noord

Nieuws

RIDDERKERK - In november 1939 werd de brug over de Noord in gebruik genomen. Ter gelegenheid van het 75-jarig van deze verbinding vertoont RTV Ridderkerk een fotoserie met foto’s van vroeger en nu.

De serie is samengesteld met historische foto’s uit de collectie van Piet de Jong en recente foto’s die gemaakt zijn door Roelie ’t Jong. Bij de Noordbrug, die in de volksmond de Alblasserdamse brug is geworden, lagen de eerste oorlogsdagen mei Nederlandse en Duitse soldaten tegenover elkaar. Het verhaal wil dat het voor beide legers een ‘vergeten’ brug was omdat deze nog niet op militaire kaarten stond. Bij de opmars richting Rotterdam maakten de Nederlandse divisies aanvankelijk geen gebruik van de toen gloednieuwe A15. Of de Duitsers er ook zo door waren verrast is gezien de magere archiefbronnen de vraag, maar we horen liever dat beide partijen niet op de hoogte waren van “De Vergeten Brug Om Nooit Te Vergeten”, zoals op een later op de brug aangebrachte plaquette staat. Bij de strijd op drie meidagen sneuvelden meer Nederlandse dan Duitse militairen. De fotoserie over de brug is op TV Ridderkerk te zien van 20 april t/m 10 mei.