‘Koninklijk’ voor start van 25e Oosterparkloop

Sport

RIDDERKERK - Het wekelijkse koffieuurtje van trimclub Antilope na het lopen op zaterdag kreeg afgelopen zaterdag een bijzondere invulling. ‘Op de koffie’ kwamen ook de burgemeester, sponsors en familieleden van looptrainer Richard Ouwens, die deze ochtend verrast werd met een Koninklijke onderscheiding. In het jaar dat de 25e Oosterparkloop gehouden zal worden is de grote motor achter dit evenement voor zijn verdiensten benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.

“Wie het heeft over de hardloopactiviteiten van Antilope, de wandelgroep op zaterdagmorgen, de Oosterparkloop, de Scholierenloop en ook - om de vijf jaar - de Bevrijdingsloop vanuit Wageningen naar Ridderkerk, die stuit al gauw op de naam van Richard Ouwens, als drijvende kracht, vakkundige trainer en harde werker” sprak burgemeester Anny Attema voor het opspelden van de medaille.

Richard Ouwens (65) is al jaren op veel manieren actief voor Antilope. Sinds 1989 is hij dé trekker van de trainingen en lokale loopevenementen. Alle jaren stond hij bij weer en wind klaar om drie keer in de week lopers te begeleiden. Die gedrevenheid is niet minder geworden nadat zijn gezondheid hem in de steek heeft gelaten. Zelf meerennen met de trainingen kan niet meer, maar met de fiets rijdt hij nog altijd mee, zelfs tussen zijn chemokuren door.

Bewonderenswaardig

Ouwens is ook druk bezig met de voorbereidingen van de 25e editie van de Rabo Oosterparkloop en de tiende Rabo Scholierenloop, die eveneens op 20 september wordt gehouden. Net als alle jaren voor de Oosterparkloop maakte Richard Ouwens zelf werk van het winnen van sponsors. Om kinderen aan de start te krijgen liep hij de basisscholen af om deelnemers te werven en leerkrachten enthousiast te krijgen. Zijn onweerstaanbare enthousiasme maakt overal indruk. Henk van der Keur, directeur van basisschool De Botter, werd zaterdagmorgen als voorbeeld aangehaald: “Richard wist mij altijd zover te krijgen dat ik persoonlijk de klassen rondging om de kinderen enthousiast te maken.’’

Ook bij de Rabobank Ridderkerk Midden-IJsselmonde, hoofdsponsor van beide evenementen, kan de organisator van de Oosterparkloop een potje breken. “De sponsoring van activiteiten wordt altijd na een paar jaar geëvalueerd, maar dit heeft nooit ter discussie gestaan. Hier gaan we gewoon mee door” aldus commercieel directeur Jan Jansen over de 25-jarige samenwerking met Antilope. Als sponsor is hij trots op de jaarlijkse loop die door Ouwens op de kaart is gezet: "Bewonderenswaardig is dat Richard gezien zijn bij tijd en wijle instabiele gezondheid en een daarmee samenhangende onzekere toekomst, wellicht andere prioriteiten zou hebben, maar dat hij zich desondanks met meer dan 100% inzet om van zowel de Rabobank Oosterparkloop als ook de Rabobank Scholierenloop steeds opnieuw een succes te maken.”
Richard Ouwens - door de burgemeester ook geprezen omdat hij het hardlopen ook binnen bereik heeft gebracht van mensen met een mindere beurs - wil zich door zijn ziekte niet uit het veld laten slaan. “20 september, ja, dan staan we er weer” kijkt hij uit naar de jubileumeditie van de Oosterparkloop.