Terug in de tijd met de Stichting Oud Ridderkerk

Zeeschepen met als thuishaven Ridderkerk

U kent het vast wel: “even bootjes kijken”. Of het nu in onze eigen gemeente is, de Rotterdamse haven of ergens op vakantie, de combinatie van water en schepen heeft altijd aantrekkingskracht. Bij dat “bootjes kijken” is het natuurlijk leuk als je de naam van het schip kan lezen en ook die van de thuishaven. Vroeger herkende je ook nog de vlaggen van veel landen. Tegenwoordig is dat laatste niet zo eenvoudig, want herkent u de vlag van bijvoorbeeld Antigua en Barbuda, Singapore of Liberia? Dan is het lezen van de thuishaven toch wel wat makkelijker. En over de thuishaven Ridderkerk gaat dit stukje.

Op een gegeven moment ben ik in de Waalhaven om “bootjes te kijken”. Tot mijn grote verrassing, maar ook wel verbazing, zie ik daar het Nederlandse zeeschip “SOLVI-A” liggen, met achterop als thuishaven: Ridderkerk. Dat er zeeschepen Ridderkerk als thuishaven hadden gehad wist ik wel, maar dit was de eerste keer dat ik die thuishaven daadwerkelijk op een schip zag staan. Ik vroeg me af of er misschien nog meer zeeschepen Ridderkerk als thuishaven zouden hebben.
Lang hoefde ik niet te wachten. Een week later lag naast de ” SOLVI-A” een ander schip, de “SOFIE-N” en ook dat schip had Ridderkerk als thuishaven. De beide schepen waren eigendom van een rederij uit Farmsum (gemeente Delfzijl). Zo zie je nooit een schip met thuishaven Ridderkerk en zo heb je er in een week tijd twee gezien. Het moet toch niet gekker worden! Nou, het werd toch nog gekker.
Een paar weken later zie ik een schip met de naam “Ingunn”. Even kijken naar de vlag van het land en de thuishaven en jawel: de Nederlandse vlag en als thuishaven Ridderkerk! Dat is merkwaardig want volgens de gegevens is het schip eigendom van een rederij uit Bergen (Noorwegen). Ik vond het tijd worden om eens wat onderzoek te doen. Eerst maar eens naar Farmsum bellen om te vragen waarom er twee schepen van die rederij Ridderkerk als thuishaven hebben. Het werd een heel lang en gezellig gesprek met veel verhalen over schepen, scheepswerven, families en de Oudheidkamer (“Ridderkerk, da’s ook toevallig, ik heb nog familie in Ridderkerk wonen en we zijn daar wel eens in de Oudheidkamer geweest…..”). Het “waarom thuishaven Ridderkerk” had te maken met het feit dat het vroegere management in Ridderkerk was gevestigd.

Overgeverfd

Plotseling werd me gevraagd of ik die dag nog in de Waalhaven was geweest. Ik vertelde dat het al weer een tijdje geleden was. “Dan bent u nu te laat”, vertelde de gesprekspartner uit Farmsum. Na wat toelichting begreep ik dat de naam Ridderkerk juist die dag op beide schepen was overgeverfd en vervangen door Delfzijl. Ook de scheepsnamen waren overgeverfd en gewijzigd. Dan denk je dus een paar foto’s van schepen met thuishaven Ridderkerk te gaan maken en dan is er net een lik verf overheen gegaan; da’s nou wat je noemt pech hebben. Gelukkig zijn er dan nog genoeg “scheepsspotters” die beide schepen nog wel met de naam Ridderkerk hebben gefotografeerd en het resultaat op internet hebben gezet.
Vervolgens contact opgenomen met de eigenaar van de “Ingunn” en gevraagd waarom een Noorse rederij een schip heeft met als thuishaven Ridderkerk. Het antwoord was ook hier: “het vroegere management was gevestigd in Ridderkerk”. Via de Nederlandse vertegenwoordiging van de rederij ontvingen we nog een foto van het schip waarop de thuishaven Ridderkerk heel duidelijk te lezen is.

Navraag bij diverse scheepvaartbedrijven in Ridderkerk en omgeving en het kadaster te Rotterdam heeft niet geleid tot het vinden van nog meer zeeschepen met Ridderkerk als thuishaven. Heeft u andere informatie, laat het ons weten. Want door een beetje verf of een sticker en een paar juridische handelingen heeft een schip opeens een andere nationaliteit, een andere naam en een andere thuishaven. Bezit u misschien foto’s van zeeschepen waarop duidelijk als thuishaven Ridderkerk staat te lezen, neemt u dan contact op met de Oudheidkamer Ridderkerk. Wij willen graag een kopie van die foto maken en toevoegen aan onze verzameling.

Huib van Vliet
(hvliet@oudridderkerk.nl)

Verdere informatie:

De openingstijden van de Oudheidkamer zijn: woensdag-, donderdag- en zaterdagmiddag van 13.30 tot 16.30 uur en vrijdagavond van 18.30 tot 21.00 uur. Adres: Kerksingel 26, 2981 EH Ridderkerk Telefoon: 0180- 430 615. Entree: gratis.
• Bij de receptie is tijdens de openingsuren informatie te verkrijgen over toeristische trips in de regio en zijn de bekende VVV cadeaubonnen te koop.
• Bezoek de website: www.oudridderkerk.nl. Hier vindt u onder meer een uitgebreide fotodatabase en kunt u oude Combinaties raadplegen.