RVVH opent verdienstelijk tegen Noordwijk

Sport

RIDDERKERK - De competitie ouverture leverde RVVH in en tegen Noordwijk een verdienstelijk 2-2 gelijkspel op. In een leuke en boeiende wedstrijd kwam RVVH voor de rust twee keer knap terug van een achterstand. Zo stond de eindstand bij de rust al vast. Na de thee werd er dus niet meer gescoord en sloten beide ploegen af op een deling, waarbij RVVH een goede indruk maakte.

Op het aan nieuwbouw onderhavige sportpark Duinwetering trof RVVH gelijk een tegenstander van formaat. Het gedegradeerde Noordwijk wachtte RVVH als eerste op in de race terug naar de Topklasse. De formatie van nieuwe trainer Oscar Alkemade kende dan ook gelijk een goede start. Na drie minuten was daar immers al de voorsprong toen aanvoerder Stefan Mertens via de rechterkant opkwam en uithaalde voor de 1-0. RVVH schrok even maar stroopte de mouwen op en kwam op die manier ook sterk in de wedstrijd. Na zeven minuten dacht RVVH de gelijkmaker te hebben gemaakt. Ibrahim el Koubai werkte een prima voorzet van de opgekomen Dino Rodriques de Pina binnen maar de goal vond geen goedkeuring in de ogen van de assistent scheidsrechter waarna de arbiter van dienst E.P.W. Thijs hem annuleerde. Halverwege deel één ontsnapten de Ridderkerkers aan een grotere achterstand toen Mertens vrij makkelijk een wandeling door de defensie mocht maken. De hand van Danny Spelde voorkwam erger. In de 38-ste minuut ontsnapte el Koubai aan de ogen van zijn bewakers na een mooie pass van Julian Agatowski. Alleen voor keeper Mustafa Amerzine maakte hij geen fout en prikte de bal in de verre hoek, 1-1. Lang kon RVVH niet genieten van de gelijkmaker. Vier minuten later was daar weer de achterstand. Goed doorgaan op rechts van Mohammed Faouzi en niet resoluut verdedigen bij RVVH zorgde dat Stefano Goncalves de rebound na tussenkomst van Spelde alsnog kon binnentikken. Weer een domper, die niet nodig leek. Toch werd er voor de rust nog gejuicht op de Duinwetering. Een vrije trap werd door Agatowski onverwacht en slim breed gelegd op Pattinama, die uitgekookt en zuiver de fraaie gelijkmaker van afstand binnenschoot. Rust derhalve 2-2.

Na de rust een aanvankelijk sterk opererend RVVH, dat voetballend Noordwijk de wil oplegde. De Ridderkerkers streden voor wat het waard was en gaven hun visite kaartje af waar het gaat om de strijd om de bovenste plaatsen. Er was geen ontzag, wel respect overigens, voor de reputatie van de thuisploeg. Tot echt grote kansen leidde dit niet. Eerder aan de andere kant waar de gevaarlijke Mertens de bal maar net over lepelde en halverwege was het Goncalves die met een verraderlijke knal de goal van Spelde bestookte, maar Spelde bokste de bal weg uit de doelmond. De slotfase was vervolgens weer voor Noordwijk, dat RVVH steeds meer in de greep leek te hebben. Vijf minuten voor tijd leverde dat een hectisch moment op toen Faouzi de bal van dichtbij leek binnen te tikken maar Spelde wist op het nippertje te redden. De aanvallende impulsen vanuit het Ridderkerkse kamp waren ook afgezwakt waardoor de indruk aanwezig was dat men diktevreden was met het punt. Na enkele minuten blessuretijd was dat definitief een feit en kon het publiek terugzien op een leuke en spannende wedstrijd die verdiend voor beide ploegen een punt opleverde.

Volgende week wacht RVVH thuis een oude bekende. Debutant SHO uit Oud-Beijerland komt dan op bezoek. De aftrap van dat duel is om 14:30 uur.

Noordwijk – RVVH 2-2 (2-2)
4. Mertens 1-0
38. El Koubai 1-1
42. Goncalves 2-1
45+1. Pattinama 2-2

Gele kaarten voor Mertens en Bayram (Noordwijk) en voor Weber (RVVH).

Opstelling RVVH:
Spelde, Weber, Vereecken, Krezo, Rodriques de Pina (83. Eggers), van Dam, Kooiman, Agatowski, dos Santos, Pattinama en El Koubai (67. Oudenaarden).