Indoor Windsurf evenement

Sport

RIDDERKERK - Afgelopen weekend vonden - na acht jaar weg geweest te zijn - de World Cup indoor windsurf wedstrijden plaats. De wedstrijden werden georganiseerd door de PWA (professional windsurf association) en vonden plaats in het Nationaal voetbal stadium van Warsaw. Vanuit de hele wereld waren de toppers van de verschillende windsurf disciplines (Slalom, Jump en Freestyle) aanwezig.

Het nationaal stadion Narodowy gelegen in Warsaw met een indrukwekkende capaciteit van 58000 mensen en zijn state of the art inschuifbare dak, is vaak het podium van grote internationale en nationale evenementen. Maar voor het indoor windsurfevenement moesten wel heel afwijkende aanpassingen worden doorgevoerd. Zo werd er een gigantisch zwembad van 90 bij 33 meter - groot genoeg om 80 trucks of 20 F16’s te parkeren - aangelegd . Er was 50 uur nodig om de 3000 M3 water in het zwembad te pompen.

Langs het zwembad werden 34 enorme ventilatoren geplaatst, het grootste aantal ooit gebruikt voor een dergelijk evenement. De ventilatoren stuwen de wind op tot 70 Km per uur wat vergelijkbaar is met windkracht 8, ruim voldoende om internationale surfers voldoende snelheid te geven en te strijden om de medailles in de drie verschillende disciplines.

Tijdens de wedstrijd bleek hoeveel moeilijker de indoor omstandigheden waren ten opzichte van de normale wedstrijd omstandigheden. Het starten vanaf een schans en de beperkte ruimte van het bad voegden een nieuwe dimensie toe aan het surfen. Maar vooral de extreme verschillen in windsnelheden, zowel over de lengte als breedte van het bad, zorgde er voor dat het lastig was om de moves compleet en mooi uit te voeren.

De Ridderkerkse Maaike Huvermann, als 16 jarige jongste deelnemer, behaalde in de discipline Freestyle dames een mooie derde plaats. Een geweldige ervaring om in zo’n ambiance (35.000 toeschouwers in het stadion en nog eens 15.000 online) te mogen varen.