Erasmuspark onder vergrootglas

Nieuws

RIDDERKERK - Hoe groot is de overlast die ondervonden wordt door het gedrag van jongeren in het Erasmuspark? Over die vraag wordt op maandag 22 september een bijeenkomst voor omwonenden georganiseerd. De gemeente Ridderkerk reageert hiermee op herhaalde klachten op Twitter en een recent artikel in het Algemeen Dagblad, waarin het park als een vrijplaats voor hangjeugd werd neergezet.

Er zou zelfs niet door de buurtpreventie gesurveilleerd worden. Burgemeester Anny Attema spreekt dit tegen. “De buurtpreventie gaat er regelmatig gewoon door het park en er wordt daarnaast volop gesurveilleerd door de politie, ook ’s avonds en ’s nachts.”
De burgemeester weerspreekt hiermee de kritiek dat er niet gehandhaafd zou worden. In het park staan borden die aangeven dat men er na 22.00 uur niet mag verblijven en harde muziek en alcohol of drugs niet zijn toegestaan. “Het is natuurlijk ook gewoon een ontmoetingsplek. Maar als er klachten zijn moet men dat melden bij de juiste instanties. Dat kan bij de politie, buurtpreventie of gemeente. Wanneer er niet gemeld wordt kunnen wij ook niets aanpakken” stelt de burgemeester. Zij heeft ook de raadsfracties opgeroepen om niet te blijven zitten op klachten die hen ter ore komen.

“Teringherrie”

Leefbaar Ridderkerk als de PvdA hebben herhaaldelijk vragen gesteld over overlast voor de omwonenden van het park. “En ons bereiken berichten dat er nog steeds sprake van overlast is. Dit is een probleem dat naar onze mening al veel te lang voortduurt” zegt LR-raadslid Karin Kayadoe. Zij pleit voor een breed onderzoek. Ook afgelopen weekend werd op Twitter weer geklaagd. Volgens een omwonende was het vrijdagavond een “ teringherrrie van hangjongeren, die hun lege bierflesjes in de speeltuin achterlieten: “Toezicht heeft wederom gefaald”. Die klacht werd al eerder geuit na het niet optreden tegen door het park scheurende scooters. Ook het uitblijven van actie tegen schreeuwende jongens die na 22.00 uur in het park hangen zit klagers hoog.