Trainers Saturnus’72 hebben nog werk zat

Sport

RIDDERKERK - Zowel de dames als heren trainer hebben de komende weken nog werk zat om de teams gereed te maken voor de (zaal)competitie. De midweekse wedstrijd van de dames tegen Oliveo 2 was een eenvoudige opgave. Zondag bij H.V.O.S. 2 ging het één helft goed tot de tegenstander een versnelling doorschakelde en de ploeg het conditioneel niet meer kom bijbenen. De mannen hadden goed geoefend maar zagen het verschil in de eerste helft zondag veel te groot worden.

De inhaal wedstrijd tegen Oliveo 2 was vorige week een (achteraf) makkelijke opgave. Net als Saturnus’72 had de ploeg uit Pijnacker ook de eerste twee wedstrijden verloren. Het zou dus een echte vier punten wedstrijd moeten worden. Maar gauw werd duidelijk dat de Ridderkerkers geen moeite zouden hadden met de tegenstander. Na een ruststand van 12-4 liepen de Reyerpark bewoners in de tweede helft over de tegenstander heen. Het eindresultaat was een 32-9 overwinning. Zondag bij H.V.O.S. 2 was dit iets anders. De start was veelbelovend. Saturnus kwam met goed en verzorgt aanvalsspel al gauw op 2-6. Maar de tegenstander, na twee nederlagen op rij, zag kans om terug te komen in de wedstrijd. Er kwamen twee spelbepalende spelers binnen de lijnen die het niveau van de tegenstander aardig opvijzelde. Volgens coach Tieno Bos waarschijnlijk speelsters die ze in de zaal terug zien bij H.V.O.S. 1. Saturnus gaf goed tegenspel, onder meer enkele fraaie treffers van Marieke Euser, maar kon toch niet voorkomen dat de stand bij rust was gelijk getrokken (15-15). Na de thee hadden de Ridderkerkers moeite om het tempo bij te houden. Hierdoor werd er veel balverlies geleden en ontbrak het ook aan kracht om het de tegenstander moeilijk te maken. Uiteindelijk werd met 26-19 verloren. Volgens Bos komt de ploeg nog kracht en conditie te kort, iets waar de komende weken nog veel op getraind gaat worden.

Vorige week heeft de jonge mannenploeg twee keer geoefend. Bij Conventus in Zwijndrecht werd met 20-22 gewonnen. Vrijdag werd er tegen het Brabantse Orion 4 x 25 minuten gespeeld met elke deel een opdracht. De uitslag was dan ook van ondergeschikt belang (kleine nederlaag), maar het cijfer voor de uitvoering was van groter belang. Dit werd een ruime voldoende, technische aspecten waren dan ook zondag in de competitiewedstrijd tegen H.V.V.’70 al terug te zien. Helaas niet in de eerste helft. Saturnus’72 speelde slap tegen de ploeg uit Voorschoten. Trainer Hans van der Wiel was dan ook in de rust (20-7!) niet content met zijn ploeg. ,,Natuurlijk speel je tegen de koploper die in de zaal zelfs twee klasse hoger speelt, maar de manier waarop we speelde was bedroevend”, verklaarde van der Wiel na afloop. Het tweede bedrijf was aanzienlijk beter. Er stond nu wel een gemotiveerde ploeg die tegenstand kon bieden. De ploegen hielden elkaar zelfs in evenwicht, beide twaalf treffers, maar het verschil was al te groot. Het werd met 32-19 toch een fikse nederlaag.
Het komende weekend staat in het teken van trainen en oefenen. Vrijdag eerst thuis tegen Orion uit Zeeland, zaterdagavond naar Helius in Hellevoetsluis en zondagmiddag ook nog eens naar Arristos in Blerick. Om de wedstrijden heen moet er ook nog getraind worden. Dus het wordt een vol weekend.

Vrijdag 26 september (oefenwedstrijd zaal Reyerhal)
Heren 20.15 uur Saturnus’72/1 – Orion 1
Zaterdag 27 september (oefenwedstrijd zaal Hellevoetsluis)
Heren 20.00 uur Helius 1 – Saturnus’72/1