Ten Donck op tijd wakker

Sport

RIDDERKERK - Afgelopen zondagmiddag, 12 oktober heeft Sportvereniging Ten Donck het maar net gered. Tegen de, met twee punten achter Ten Donck staande, directe concurrent Klimop uit het Brabantse Asten werd een krappe 16-14 winst geboekt na een fors opgelopen achterstand.

Het was Ten Donck, deze keer met Tim Zevenbergen in de basis als vervanger van topschutter Rene van Bijsterveld, dat goed begon aan de wedstrijd en vrij snel via Maurice Desloover, Danley Edixhoven en Chantal Reins op een 4-1 voorsprong kwam. Na deze bliksemstart raakte Ten Donck de weg kwijt en kregen de bezoekers meer grip op de wedstrijd en haperde de machine bij de Ridderkerkse Van Pelt & Schreijer-formatie. Klimop kwam terug tot 4-4 waarna Danley Edixhoven uit een verrassend fraai genomen vrije bal 5-4 scoorde. Vervolgens miste Ten Donck een aantal schoten en ook verschillende vrije ballen. De combinaties werden wel gevonden maar bij het afronden stond het vizier niet op scherp. Er werd te gehaast geschoten en soms werd er slordig balverlies geleden door onnauwkeurige passes waardoor Ten Donck het zichzelf onnodig moeilijk maakte. Klimop pakte een voorsprong door een sterke fase waarin het een aantal keer achter elkaar raak schoot. De ruststand werd 7-11 in Brabants voordeel. In de tweede helft voerde Ten Donck het tempo wat op en zette meer druk op de bezoekers en trok het initiatief naar zich toe. Ten Donck was net op tijd wakker geschud waarmee het overwicht langzaam in Ridderkerks voordeel kantelde. Leon Scholts en Chantal Reins scoorden 8-11 en 9-11 uit afstandschoten. Hard werkend verdiende Ten Donck een vrije bal waaruit Maurice Desloover weer eens keurig scoorde. Het Brabantse Klimop stribbelde nog wat tegen maar ging uiteindelijk door de knieën. Tien minuten voor het eindsignaal werd het 13-13 nadat Danley Edixhoven uit een rebound kort onder de korf en Maurice Desloover weer een vrije bal benutten. Chantal Reins speelde wederom een sterke wedstrijd en beloonde dat met nog eens 2 fraaie scores. Uit een doorloopbal op aangeven van Leon Scholts en een afstandschot scoorde zij 15-13 hetgeen even later de definitieve nekslag voor Klimop bleek te zijn. In de slotfase wist de net in het veld gekomen Yumi Nakano de eindstand op 16-14 te bepalen.

Na de dure misstap, verlies in de uitwedstrijd bij NKV te Nuenen, van het vorige weekend, werd met deze belangrijke winst op directe concurrent Klimop het gat met de achtervolgers van Ten Donck weer vergroot en kan met een goed vertrouwen uitzien naar de tweede helft van de veldcompetitie in het voorjaar van 2015.

Nu gaat men eerst in de voorbereiding op de zaalcompetitie welke na de herfstvakantie in november van start gaat.