Foto's Jan van Gelder

Pover RVVH bekert door

Sport

RIDDERKERK – RVVH gaat door in het bekertoernooi na de 2-1 winst op competitiegenoot Smitshoek. Het werd een vrije matige vertoning aan de zonnige Sportlaan, waar Benjamin Martha en Vjeko Krezo de Ridderkerkse schutters waren. Kort voor tijd scoorde Laurens Visser de aansluiting, maar Hercules trok de overwinning toch over de streep.

RVVH begon goed aan de wedstrijd en wist al vroeg te scoren. Na acht minuten was Martha alert na een te harde terugspeelbal van Marvin Rommy op zijn keeper Michel Franken. Deze kon de bal niet controleren waarna Martha hem ontfutselde en de keeper omspeelde om het leer in het lege doel te schuiven. Daarna verzandde de wedstrijd en blonk RVVH uit door slordig spel wat zich uitbetaalde in een aantal dikke mogelijkheden voor de bezoekers. Het is dat keeper Jeroen Kloosterman twee keer goed reageerde op pogingen van Ricardo Merrelaar anders had het binnen het kwartier weer 1-1 geweest. Nadat Martha in een één tegen één situatie was gestuit op keeper Franken kroop RVVH na ruim een half uur weer door het oog van de naald. Een prima genomen vrije trap van buiten de zestien van Vincent Monster werd door Kloosterman uitstekend buiten de palen geduwd. Aan de andere kant was RVVH nog gevaarlijk na een corner van rechts getrapt door Everton Pires Tavares waar Damiën Vereecken zijn inzet van de lijn zag gehaald waarna de rebound van Julian Agatowski smoorde in de oranje verdediging. Rust 1-0.

Na de rust bij beide ploegen al de nodige wissels. De wedstrijd werd er niet beter op al stuurde na tien minuten Vereecken met een meesterlijke pass invaller Ibrahim el Koubai op pad. Die kwam oog in oog met Franken, maar besloot net voorlangs. RVVH leek wel de teugels in handen te hebben maar het oogde wat plichtmatig. Ook Smitshoek leek het allemaal wel te geloven. Zo viel er voor het ruim opgekomen publiek niet echt veel te genieten. RVVH creëerde nog wel de nodige kansen. El Koubai zag zijn voorzet van rechts door Martha ingekopt worden, maar werd deze toch in twee instanties gered. Vanaf links gaf Agatowski voor op el Koubai, die zijn inzet ook zag afketsen via Franken. Aan de andere kant probeerde aanvoerder Erwin Bravenboer het met een verraderlijke schuiver voorlangs. Negen minuten voor tijd leek dan toch de beslissing te vallen. Een vrije trap vanaf de rechterkant werd breed gelegd op invaller Jordey van Dam die inspeelde op Robert Kooiman. Vervolgens caramboleerde de bal via wat Smitshoek benen voor de voeten van Krezo die het gaatje vond achter Franken, 2-0. De beslissing zou je denken, maar niet heus. Vijf minuten later werd een voorzet van Mitchell van Esveld van de rechterkant prima in de verre benedenhoek gekopt door Visser, 2-1. Zou het dan toch nog spannend worden? Dat viel mee, want ondanks vier minuten blessuretijd kwam RVVH niet echt meer in gevaar en was de overwinning en dus de volgende ronde een feit.

Een matige wedstrijd met als doel doorgang in het bekertoernooi. Missie geslaagd. Op naar de volgende week wanneer Zwaluwen in Vlaardingen moet worden bestreden. Lastig zat.

RVVH – Smitshoek 2-1 (1-0)
8. Martha 1-0
81. Krezo 2-0
85. Visser 2-1

Scheidsrechter Cantineau gaf gele kaarten aan Achterberg (Smitshoek) en Weber (RVVH).

Opstelling RVVH:
Kloosterman, Weber, Vereecken, Krezo, Rodriques de Pina (79. Eggers), Kooiman, Agatowski, dos Santos (46. van Dam), Pires Tavares, Martha en Pattinama (46. el Koubai).