Ten Donck in slotfase langs Paal Centraal

Sport

RIDDERKERK - Zaterdag 15 november kwam de Delftse studentenvereniging Paal Centraal naar het Reyerpark. Vorige week wisten deze korfballers te verrassen met winst op het Amsterdamse Sporting West terwijl het Riddekerkse Ten Donck een zwaar bevochten 13-13 gelijkspel bij Aurora in Haarlem uit het vuur wist te slepen.

Door Jos Schippers

De tweede competitiewedstrijd in de zaalcompetitie 2014/15 thuis in de vertrouwde Reyerparkhal moest Ten Donck in ieder geval minimaal gelijk spelen. Lang zag het er niet naar uit maar uiteindelijk werd er met 16-12 de volle winst gepakt.

In de eerste helft zocht Ten Donck voornamelijk lange tijd naar haar eigen spel en werd verrast door een stugge tegenstander die het Ten Donck erg lastig wist te maken door frank en vrij te spelen. Ten Donck kwam niet goed in haar eigen spel maar opende wel de score via Rene van Bijsterveld en Maurice Desloover. Helaas liet het ook zeer veel kansen onbenut. Ook Leon Scholts, normaal gesproken bijna altijd trefzeker vanaf de stip, deelde in deze misère door eenvroeg in de wedstrijd toegekende strafworp te missen en daardoor geen afstand van Paal Centraal te nemen. Shelly van Bree draaide even later knap weg in de kleine ruimte en scoorde 4-2. Juist kort daarna benutte Paal Centraal wel 2x een strafworp een deelde daarmee een gevoelige tik uit aan Ten Donck. Paal Centraal nam vervolgens zelfs brutaal een voorsprong en hield die vast tot aan de rust welke bereikt werd bij de stand 6-8. In de tweede helft wist Ten Donck het initiatief te nemen en voerde het tempo op. Captain Maurice Desloover zorgde met een prachtig afstandschot vanaf rechts voor 7-8 en nam zijn ploeg vervolgens op sleeptouw. Paal Centraal stribbelde in deze fase nog dapper tegen maar wist toch niet te voorkomen dat Ten Donck voorbij kwam. Verdedigend werd er hard gewerkt en stond het weer sterk bij Ten Donck. Bij de van Pelt en Schreijerformatie ging het aanvallend gelukkig juist steeds beter te draaien al werden nog steeds genoeg kansen gemist. Afstandschoten van Rene van Bijsterveld vielen eindelijk weer goed en soms waren de korte combinaties zeer fraai maar ontbrak nog net de scherpte in de afronding. In de 44e minuut benutte Leon Scholts een strafworp en toen werd het pas 10-11, gelukkig dus toch weer goed!! Yumi Nakano speelde in de 47e minuut een slimme strakke bal op Danley Edixhoven die geheel vrij stonde en de gelijkmakende 12-12 scoorde. Een daverend slotoffensief van het Ridderkerkse Ten Donck volgde in de laatste 10 minuten. Paal Centraal kon het tempo niet bij houden en Ten Donck liep met fraai korfbal en scores van Rene van Bijsterveld, Shelly van Bree en 2x Danley Edixhoven uit naar een 16-12 overwinning. Al met al een zwaar bevochten maar dik verdiende overwinning.

Aanstaande week speelt Ten Donck de altijd lastige uitwedstrijd in Zwijndrecht tegen Conventus.