Ridderkerk Rowdies 35 jaar

Sport

RIDDERKERK - Op 27 november 2014 is het 35 jaar geleden dat de Ridderkerkse Honk- en Softbal vereniging Ridderkerk Rowdies werd opgericht. Honk- en softbal, dat moest er komen in Ridderkerk. Tenminste dat vonden een aantal fanatieke spelers en speelsters in 1979, die hun sport bedreven in Rotterdam en woonachtig waren in Ridderkerk.

Op het terrein van de korfbalvereniging Ten Donck in het Reijerpark werden de eerste ballen gegooid en geslagen.

De toegestroomde jeugd werd onderricht in honkbal en ze werden maar gelijk in de competitie losgelaten. Reeds in het tweede jaar na de oprichting werd er ook met de seniorenleden gestart met honkbal en damessoftbal.
In 1985 kreeg de honk- en softbalvereniging Ridderkerk Rowdies van de gemeente Ridderkerk een eigen veld toegewezen aan de Oosterparkweg en dat is tot op de dag van vandaag nog steeds het thuishonk van de vereniging.
Sportief gezien ging het allemaal tamelijk snel, want in de loop van de jaren bereikte het eerste honkbalteam de tweede klasse van de honkbalcompetitie en heeft zelfs een juniorteam twee seizoenen meegedraaid in de landelijke competitie.
Internationaal verwierf Ridderkerk Rowdies in de negentiger jaren veel bekendheid toen er een uitwisselingsprogramma ontstond met The Lansing Oldtimers (Chicago). Veel ‘Rowdies’ bewaren een onuitwisbare herinnering aan het bijwonen van wedstrijden in ‘the big stadiums’ van The Cubs en White Sox.
Het damessoftbal, herensoftbal, juniorensoftbal (meisjes),pupillenhonkbal, aspirantenhonkbal, juniorenhonkbal, seniorenhonkbal en beeball – voor de allerkleinsten – Ridderkerk Rowdies heeft het allemaal.
In al deze categorieën zijn ze vertegenwoordigd in de competitie van de Koninklijke Nederlandse Baseball en Softball Bond.
Ridderkerk Rowdies is een echte vereniging in de breedtesport; het aantal leden stijgt gestaag en is op weg naar een aantal van tweehonderd spelende leden.
Het eerste honkbalteam speelt in de tweede klasse, maar coaches en begeleiders denken dat het met ‘dit materiaal’ mogelijk moet zijn om binnen een niet al te lange tijd de eerste klasse te bereiken.