Handbalspektakel in de Reyerhal

Sport

RIDDERKERK - In de allerlaatste seconde haalde de heren van Saturnus’72 de volle winst binnen tegen de naamgenoot uit Leiden. Bij de dames ging het wat minder. Zij verloren van het geroutineerde Gemini 3.

Jirri Bruinzeel nam zaterdagavond op de bank de honneurs waar van de afwezige Ronald Eckhardt. Bruinzeel zag, met name in de eerste helft, een naïef spelend Saturnus’72 dat te veel fouten maakte tegen het geroutineerde Gemini 3. ,,Gemini maakte volop gebruik van de ruimte die wij hen gaven, daarnaast werd ook elke fout afgestraft. Wij waren niet slim genoeg,” was de reactie van Bruinzeel op de 7-14 ruststand. Na de veldwissel zat er meer pit in de thuisploeg. Saturnus werd iets brutaler en kon zich meten aan de tegenstander. Het verschil kon worden terug gebracht tot 4 treffers (18-22). Helaas niet genoeg om de echte aansluiting te krijgen. Gemini speelde het laatste deel van de wedstrijd slim uit en haalde een 21-27 overwinning. ,,Fysiek komen we nog te kort, ook het schot uit de tweede lijn moet beter”, was het eind oordeel van interim coach Jirri Buinzeel.

De wedstrijd tussen de twee Saturnusssen stond garant voor een handbal spektakel. Vanaf de eerste minuut was er tussen Saturnus’72 en Saturnus Leiden een strijd om de punten. Pas aan het einde van de eerste helft sloegen de gasten een klein gaatje. Saturnus”72 was even de scherpte kwijt en de ploeg uit Leiden maakte daar direct gebruik van (10-14). Coach Hans van der Wiel startte na rust in de sterkst mogelijke opstelling om het verloren terrein terug te winnen. De stand werd weer gelijk getrokken. Saturnus Leiden nam toch weer een minimale voorsprong. De Ridderkerkers bleven bij en tot de laatste minuut was het een handbal spektakel. Op 60 seconde voor het einde was het 25-25 en wilde beide ploegen toch die winnende treffer over de streep trekken. Er gebeurde van alles en scheidsrechter Peter van Wurmond had er zijn handen aan vol. Ook 5 seconde voor het einde lag het spel weer stil. Saturnus”72 kreeg een vrije worp. Het duurde even voor die genomen werd maar leidde alleen maar tot nog meer trek en duw werk. Overnemen vond de scheidsrechter met nog 2 (!) seconde op de klok. Remco de Jong belaste zich met deze opdracht. Na het fluitsignaal liet hij zich naar links vallen en schoot om de muur heen keihard in de linker boevenhoek, 26-25 en de volle winst. De Reyerhal barste uit zijn voegen en de Ridderkerkers konden hun geluk niet op. Een glunderende Van der Wiel was trots op zijn mannen en deze magnifieke prestatie.

Dit weekend spelen de mannen wederom op zaterdag. Het Schielicht/Ventura is in Schiedam de tegenstander. Net als Saturnus een ploeg uit de middenmoot. De dames gaan op bezoek bij D.I.O.S. 2, een ploeg uit de middenmoot. Saturnus zelf is inmiddels afgezakt naar een plekje net boven de rode streep.

Zaterdag 6 december
Heren 20.50 uur Het Schielicht/Ventura 1 – Saturnus’72/1