Dames volle winst heren Saturnus’72 met lege handen

Sport

RIDDERKERK - Er was na afloop lof voor de gasten uit Ridderkerk, maar daar kocht Hans van der Wiel zaterdagavond niets voor. De twee punten gingen naar Ventura. In Den Hoorn kregen de dames wel loon naar werken door het hoger geplaatste D.I.O.S. te verslaan.

Net als vorige week zaterdag speelden de mannen van Saturnus’72 een prima wedstrijd. Op het scherpst van de snede tegen een tegenstander, Het Schielicht/Ventura, dat maar één punt meer had in de strijd om een plek bij de eerste drie. Onder leiding van scheidsrechter Luijendijk ontstond een handbal gevecht met een iets beter Saturnus’72. Toch kon dit niet in de vorm van doelpunten worden omgezet. Sterker nog, bij rust keek de ploeg uit Ridderkerk aan tegen een kleine achterstand (15-14). Hoe verder de wedstrijd vorderde en Saturnus trachtte het evenwicht te verleggen in Ridderkerks voordeel, hoe meer de scheidsrechter zich liet leiden door het luidruchtige thuispubliek. Regelmatig viel het muntje de verkeerde kant op. Binnen de Ridderkerkse ploeg ontstonden irritaties wat het spel dan ook weer niet ten goede kwam. Naast het oplopende verschil in de stand, kwartier voor tijd 26-20, was er ook een duidelijk verschil in de strafmaat. Ventura stond op één tijdstraf en kreeg zes strafworpen tegen drie tijdstraffen en maar één strafworp voor Saturnus. Toch knokte Saturnus zich weer in de wedstrijd door op drie minuten voor het einde het verschil weer op twee treffers te hebben gebracht. Helaas niet voldoende want de thuisploeg sleepte een 31-28 uit het vuur. ,,Een zure nederlaag”, was de conclusie na afloop van coach Hans van der Wiel. ,,Toch heb ik genoten van mijn ploeg, zo was Remco de Jong flink op schot en zaten ook de hoeken (Justin Vlasblom, Timothy Determann en Dylan Muller) prima in de wedstrijd. Maar helaas zitten we wel zonder de verdiende punten”.

In het eerste deel van de dames wedstrijd van Saturnus’72 in Den Hoorn bij D.I.O.S. 2 werd de thuisploeg overrompeld door de Ridderkerkers. Er werd een voorsprong opgebouwd van 2-7. Helaas verslapte de aandacht enigszins en kon D.I.O.S. weer terugkomen in de wedstrijd. Vanaf dat moment ontstond er een spannende wedstrijd met twee aan elkaar gewaagde ploegen. Bij rust had de ploeg van Ronald Eckhardt nog een nipte voorsprong van 6-7. Na de rust bleek dat Saturnus toch het betere van het spel had. Met een sublieme keepster Mellissa van de Bosch in het doel, stopte 4 strafwordpen, kon opnieuw een ruimere voorsprong worden opgebouwd (9-12). Toch kon de winst op zo’n tien minuten voor het einde (nog) niet worden veilig gesteld. Saturnus ging gehaaster spelen om de winst veilig te stellen. Ronald Echardt probeerde de rust in het team te bewaren. ,,Hier kan je zien dat we routine missen. Op het einde van de wedstrijd moet je de rust bewaren en de wedstrijd gecontroleerd uit spelen. Nu werd het nog even spannend. Daarnaast hadden we ook nog een drietal dames met kleine blessures”, analyseerde Eckhardt na afloop. Waar het muntje bij de heren de verkeerde kant opviel gebeurde dit niet bij de dames en konden de verdiende twee punten, na de 13-14, mee terug naar Ridderkerk.

Zondag is er weer een vertrouwde 'thuis dag' in de Reyerhal de laatste competitiedag van 2014. Beide standaard teams ontmoeten het Papendrechtse D.E.S.’72. Voor de vrouwen is het een ontmoeting met de koploper terwijl het voor de mannen een wedstrijd zal worden om een plek in de subtop. Beide wedstrijden staan garant voor spektakel.

Zondag 14 december
Dames 13.40 uur Saturnus’72/1 – D.E.S.’72/1