Marion Bertels

Aikido en tai chi verhuizen naar oude huishoudschool

Nieuws

RIDDERKERK - Het Ki-Zentrum, dat al jaren aan de weg timmert in Ridderkerk, begint deze maand met een nieuwe activiteit.

,,We hebben een toplerares aangetrokken die ‘yoga voor groot en klein’ gestalte gaat geven,’’ zegt een trotse voorzitter Herman Haringa, die ook blij is met de plek voor deze nieuwe lessen. “Voor veel Ridderkerkers een bekend gebouw. Het is namelijk de oude huishoudschool aan de Koninginneweg.”

De lokalen van dit voormalige schoolgebouw worden in opdracht van de gemeente tijdelijk verhuurd aan bedrijven en andere organisaties. Inmiddels zitten er een makelaar, een taalschool, modevakschool, een fotograaf en een kunstschilder. De oude huishoudschool blijft op deze wijze voorlopig behouden, maar krijgt ook weer een echte, zinvolle functie. ,,Het kan wel eens een trend worden, gezien alle leegstand van met name kantoren’’, zegt Haringa, die benadrukt blij te zijn met dit beleid van de gemeente.
Leden van het Ki-Zentrum zijn nu druk in de weer met verbouwen en herinrichten van de gehuurde zalen in het karakteristieke schoolgebouw. “We brengen de gymzaal terug in de oude staat, want die was verdeeld in twee kleinere ruimtes. Het wordt werkelijk schitterend. We zien dit toch als een belangrijke stap in de ontwikkeling van het Ki-Zentrum. We groeien en groeien en dan nu deze fantastische ruimte en yoga als nieuwe activiteit.’’
Het Ki-Zentrum is de afgelopen jaren in Ridderkerk vooral bekend geworden vanwege de succesvolle aikidoschool voor kinderen en volwassenen en het laatste jaar ook van tai chi en chi kung.

Proeflessen

Hoewel het nog twee weken duurt voordat de zaal klaar is, kunnen mensen die belangstelling hebben voor yoga zich nu al melden voor een gratis proefles. Als docent is Marion Bertels aangetrokken. Zij is al jaren actief met yoga en coaching met kinderen en volwassenen, vanuit een open blik en holistische visie.
“Yoga brengt geest en lichaam weer dicht bij elkaar en als je in balans bent voel je je gewoon beter. Het helpt je in deze drukke tijd een moment te kunnen pakken om terug bij jezelf te komen. Daar ligt ook de motivatie om kinderen en volwassenen in beweging te krijgen. Maar wel altijd binnen hun eigen kennen én kunnen. Humor én nuchterheid zijn belangrijk. Geen oranje jurken en wierook voor mij” aldus Bertels. ,,
Een greep uit het yoga-aanbod: (groot)-ouder en kind-yoga (donderdagochtend, 9.15-10.00 uur), kinderyoga (donderdagmiddag 4 tot 7 jaar van 16.00 tot 16.45 uur, kinderen van 8 tot 12 jaar van 16.45 tot 17.30 uur). Verder zwangerschapsyoga (woensdagavond doorlopend van 19.15 tot 20.15 uur) en tot slot yoga voor volwassenen (woensdagavond van 20.15 tot 21.30 uur).
Behalve voor yoga (bel Marion Bertels op 06-48465902) kunnen belangstellenden voor aikido elke donderdagavond en zondagmorgen terecht voor een gratis proefles. De trainingstijden en alle verdere informatie zijn te vinden op: www.ki-zentrum.nl. Voor meer inlichtingen: 06 1919 5948 of aikidoridderkerk@gmail.com.