Aangepaste Yoga nu ook in De Fuik

Nieuws

RIDDERKERK - Eind september is in Bolnes gestart met aangepaste yoga van start gegaan. De aangepaste lessen zijn geschikt voor mensen voor wie de gewone yogalessen te zwaar zijn. In het bijzonder voor mensen met vermoeidheidsklachten, pijn en spanningen.

De lessen bieden ondersteuning bij bijvoorbeeld chronische klachten en ziekten. Door de bijzonder goede resultaten die behaald worden met deze vorm van yoga, is besloten om deze vorm van yoga ook aan te bieden in de wijk Drievliet.

“Ik heb MS en het bewegen gaat moeilijker, maar na de les kan ik een stuk makkelijker lopen. Daarnaast ben ik enorm blij dat we deze lessen voor een schappelijke prijs kunnen volgen in Ridderkerk” vertelt één van de deelnemers. Naast de verbeteringen die lichamelijk optreden, geeft aangepaste yoga ook steun op psychisch en sociaal- emotioneel gebied. Er worden sociale contacten opgedaan en tijdens de les is er ruimte om ervaringen te delen, waardoor de deelnemers zich minder alleen voelen in hun beperkingen.
Mike Hartog, een ervaren yogadocent, geeft namens Sport en Welzijn deze lessen. “Ik zie in de bestaande lessen dat sommigen moeite hebben met de reguliere oefeningen. Daarnaast weet ik dat er mensen zijn die niet naar de reguliere lessen durven te komen omdat ze problemen hebben gehad en zich hiervoor schamen. Met deze uitbreiding proberen we deze mensen te bereiken” stelt Mike.
Bij de aangepaste yoga is meer ruimte voor persoonlijke aandacht en worden aangepaste oefeningen met bijbehorend ritme gegeven. Net als bij normale yoga wordt de focus gelegd op lichamelijke houdingen en bewegingen, ontspanningsoefeningen plus meditatie. Het uiteindelijke doel van deze milde vorm van yoga is de kwaliteit van het leven te helpen verbeteren door de mensen te helpen om naar hun eigen mogelijkheden deel te nemen.
De nieuwe yogagroep start op woensdag 7 januari in wijkcentrum De Fuik. In een zaal met een comfortabele temperatuur worden wekelijks de oefeningen gedaan van 10.45 tot 12.15 uur. Na de les kan men nog wat napraten bij een kopje koffie of thee. Er is geen leeftijdsgrens. Iedereen is welkom om in januari gratis twee lessen te proberen. Voor meer informatie en aanmelding kan men contact opnemen met Jesper Lagendijk: 0180-491135 of j.lagendijk@sportenwelzijn.nl.