Saturnus '72 prima wedstrijden

Sport

RIDDERKERK - De dubbele ontmoeting tussen de handballers van Saturnus’72 en D.E.S.’72 is geëindigd in een gelijkspel. In beide ontmoetingen zat het venijn in de laatste vijftien minuten. Bij de vrouwen liepen de gasten weg naar een ruime overwinning terwijl bij de heren een voorsprong bijna verloren ging.

De vrouwen speelde tegen koploper D.E.S.’72 een prima wedstrijd. Zeker in het eerste bedrijf deed de Ridderkerkse ploeg niet onder voor de Papendrechtse tegenstander. Het lukte de thuisploeg zelfs om twee maal een kleine voorsprong te nemen (4-3 en 5-4). Toch kon de goed keepende Melissa van de Bosch niet voorkomen dat op slag van rust de 5-6 werd aangetekend. In het tweede bedrijf werd het verschil al gauw gemaakt door een invaller. Oud internationaal Gerrie Jaarsveld kwam de tegenstander versterken. Even werd het nog gelijk (7-7) maar daarna werd duidelijk dat er een krachtsverschil ontstond. Saturnus werkte zich een slag in het rond en had nog even succes met enkele fraaie treffers (10-10). Helaas was de pijp op zo’n 15 minuten voor het einde leeg. Nadat het 10-13 was geworden vielen de tegentreffers snel. Uiteindelijk bleef de teller steken bij een stand van 14-22. Trainer Ronald Eckhardt was niet ontevreden. ,,We hebben zeker in de eerste helft goed gespeeld. Wekelijks zie je dat er meer discipline in het spel komt. Het inbrengen van Jaarsveld konden we echter niet meer opvangen. Toch kijk ik tevreden terug op deze ingecalculeerde nederlaag”. Door deze nederlaag zakt de ploeg naar een gedeelde zesde plaats. Op 4 januari gaat de competitie weer verder met een uitwedstrijd tegen Atomium’61.

De mannen gingen in hun wedstrijd sterk van start. Via een sterk aanvalspak kwam de ploeg al snel op 4-1 en leek een overwinning zich al te gaan aftekenen. De thuisploeg speelde verzorgd en goed handbal vanuit een gesloten verdediging waarin keeper Thijs Nuis een prima rol vertolkte. Toch kon de definitieve knock-out niet worden uitgedeeld. Daarvoor bleef het verschil te klein (7-4). Bij rust was het verschil nog maar twee treffers (10-8). Mede door het warrige leiden van het koppel Schoenmakers/Looijen, zij waren het soms samen niet eens, werd het tweede bedrijf geen technisch hoogstandje maar liepen de emoties en spanning wel hoog op. Het werd gelijk (12-12) en D.E.S. ging Remco de Jong persoonlijke bewaking geven. Saturnus had het hier door moeilijk om de juiste weg te vinden. Nadat het in de 22e minuut nog 16-16 was geworden kwam de thuisploeg voor het eerst op achterstand (16-17). Saturnus ging forceren wat aan beide kanten op tijdstraffen kwam te staan. In de laatste fase van de wedstrijd viel er zelfs een rode kaart voor Mike van der Waal (3 x 2 minuten D.E.S.) en kon ook D.E.S. coach Dennis Blommers naar de tribune. De spanning was om te snijden, ook tussen beide arbiters, wat de duidelijkheid niet ten goede kwam. Het werd 18-17, 18-18 en op 9 seconde voor het einde verdiende Saturnus een strafworp. Deze beslissing leidde tot een flinke ‘vergadering’ waarbij een heleboel mensen betrokken waren maar de beslissing werd niet herroepen. Remco de Jong besliste de wedstrijd (19-18) al waren er nog twee seconde te spelen. Deze twee seconde waren te weinig om na de midden bal nog voor enige gevaar te zorgen. De buit was binnen. Ook coach Hans van der Wiel was blij met de punten al moest hij toegeven dat zijn ploeg in de eerste helft de buit had moeten binnenhalen. Door deze overwinning staat de ploeg nu met 8 punten uit 8 wedstrijden op plaats 6. Op 4 januari gaat de competitie verder bij Gemini (plaats 7).