Wethouder Tineke Keuzenkamp

Wennen aan minder hulpuren

Nieuws

RIDDERKERK - Met de zogenoemde kanteling voor de huishoudelijke hulp zit Ridderkerk op het goede spoor. Die stellige overtuiging heeft wethouder Tineke Keuzenkamp.

Zij vindt het daarom jammer dat heb beeld van deze grote operatie wordt bepaald door mensen die ontevreden zijn. Hun kritiek en bezwaarschriften halen de kranten, terwijl het overgrote deel van de doelgroep tevreden is. “De klanttevredenheid is hoog. Het gemiddelde rapportcijfer dat we van de cliënten krijgen is 8,1” onderstreept de wethouder.

Voor de huishoudelijk hulpverlening op grond van het Wmo zijn het afgelopen jaar ruim 1200 herindicaties voor Ridderkerkse cliënten gedaan. In de meeste gevallen betekende dit een beperking van de thuishulp, maar nog altijd met de garantie van “een schoon huis”. Tineke Keuzenkamp stelt dat de gemeente ook op dat resultaat mag worden afgerekend. “Maar het is nu wel beperkt tot strikt de huishoudelijke hulp die nodig is. Het is het steuntje dat vereist is om mensen zo lang mogelijk zelfstandig te kunnen laten wonen. Daarbij wordt ook nadrukkelijk gekeken wat mensen nog zelf kunnen. Als de situatie verslechtert kan er op grond van een nieuwe aanvullende indicatie ook strijken en wassen bij komen, maar dat is geen automatisme meer. Het moet echt nodig zijn” stelt de wethouder.

Geen troosthulp

Zij ontkent niet dat deze insteek mede is gevoed door bezuinigen (de gemeente krijgt voor deze taak minder geld van het Rijk) en iedereen zijn verwachtingen zal moeten bijstellen. “De hulp is er niet meer voor ook de gezelligheid” benadrukt Keuzenkamp: “Er was in het verleden wel sprake van wat ik noem troosthulp voor eenzame ouderen. Voor die mensen wat het wel fijn dat er een hulp was met wie ze gezellig boodschappen konden doen of samen het ritje naar het ziekenhuis konden maken. Die luxe is er niet meer. De hulpen komen niet om gezellig thee te drinken, maar om schoon te maken.”
De wethouder heeft het idee dat nieuwe cliënten de verwachtingen ook hebben bijgesteld. Van de Ridderkerkse huishoudens die vanaf 1 januari 2014 na indicatie in aanmerking kwamen voor huishoudelijke hulp is geen enkel bezwaar ingediend. De herindicaties maakten ruim zestig bezwaren los. De gemeente heeft in eerste instantie geprobeerd om dit met overleg op te lossen. De uitleg resulteerde in een aantal gevallen tot intrekking van het bezwaar, terwijl voor anderen de toekenning van een extra kwartier of halfuur voldoende was. Voor de beroepscommissie kwamen op 1 december jl. twaalf cliënten die volharden in hun bezwaar.
“We hebben de gelegenheid om bezwaar te maken ook ruimhartig verlengd” stelt Keuzenkamp: “Mensen die het er niet mee eens zijn hebben dat tot 1 oktober kenbaar kunnen maken. In belang van betrokkenen proberen we ook zo snel mogelijk duidelijkheid te geven. Maar procedures kunnen soms lang lopen, zeker als er ook een gang naar de rechter bij komt.”